خبر تازه

وزیر خارجه آمریکا از ‘پیشرفت’ در مذاکرات با طالبان به غنی و عبدالله اطمینان داد

طالبان در دوحه
نمایندگان طالبان در دوحه

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان می‌گویند مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با آن‌ها در مورد پیشرفت در مذاکرات جاری با طالبان خبر داده است.

رئیس جمهوری افغانستان در رشته‌توییتی گفته که آقای پومپئو در مورد پیشنهاد طالبان برای کاهش “قابل توجه و پایدار خشونت” به او اطلاع داده است.

@ashrafghani

Ashraf Ghani@ashrafghani

Today, I was pleased to receive a call from @SecPompeo, informing me of the notable progress made in the ongoing peace talks with the Taliban. The Secretary informed me about the Taliban’s proposal with regards to bringing a significant and enduring reduction in violence.۱٬۴۴۳۲۲:۰۱ – ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ا

محمداشرف غنی اضافه کرده است: این یک پیشرفت پذیرفتنی است. خوشحالم که موضع اساسی ما در قبال صلح به نتایج مثمری منجر می‌شود. هدف اصلی ما پایان دادن به این خونریزی بی‌معنی است.

او در ادامه نوشته است که برای به دست آوردن این هدف “مردم افغانستان با اجماع کامل در کنار ما خواهد بود”.

آقای غنی همچنین گفته است که دولت افغانستان گام‌های بعدی را “به شیوه‌ای مدیریت خواهد کرد که به روند کلی صلح به طور مثبت کمک‌کننده باشد و مردم را از آن آگاه خواهد کرد.”

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی نیز در رشته توییتی از صحبت با آقای پمپئو درباره مذاکرات صلح با طالبان خبر داده است.

آقای عبدالله گفته است که وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات جاری با طالبان ابراز خوشبینی کرده است و گفته است که “کاهش خشونت‌ها” می‌تواند به توافقی منجر شود که راه را برای “مذاکرات بین‌الافغانی” و “صلح پایدار” هموار کند.

@DrabdullahCE

Dr. Abdullah Abdullah@DrabdullahCE

In a phone conversation this evening, U.S. Sec. Of State @SecPompeo expressed optimism that a reduction in violence and progress with current talks could lead to an agreement that would pave the way for intra-Afghan talks leading to durable peace. He also…1/2۲۲۳۲۲:۳۶ – ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

رئیس اجرایی همچنین گفته است که آقای پومپئو از افغان‌ها و موضع‌شان برای اولولیت بخشیدن صلح و کاهش خشونت قدردانی کرده است.

آقای عبدالله گفته که او از پیشرفت در زمینه “کاهش خشونت و توافق” استقبال کرده است.

پمپئو
پمپئو به غنی و عبدالله: در مذاکرات با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به میان آمده است

هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا گفت که توافق با طالبان نزدیک است.

او در یک نشست خبری در تاشکند، پایتخت ازبکستان گفت: “از طالبان می‌خواهیم که نشانه‌های واضح از اراده و ظرفیت خود را در کاهش خشونت نشان دهند، دست از تهدید بردارند تا گفتگوهای بین الافغانی در فضای کمتر خشونت‌بار برگزار شود”.

پیش از آن اما زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان گفته بود که به “پیشرفت قابل ملاحظه” در گفتگو با طالبان نرسیده است.

تاکنون چندین دور گفتگو میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان برگزار شده اما به نتیجه نهایی منتهی نشده است.

در یکی از این گفتگوها زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از رسیدن به توافقی “در اصول” با طالبان خبر داد و گفت این توافقنامه برای اجرایی شدن نیازمند تایید آقای ترامپ است.

اما یک هفته پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفتگو با طالبان را منتفی اعلام کرد. آقای ترامپ پس از آن این تصمیم را گرفت که یک حمله طالبان در کابل به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی هم انجامید.

آخرین دور مذاکرات آمریکا و طالبان نیز ۱۶ آذر/قوس آغاز و تا تاریخ ۲۲ ادامه یافت. موضوع اصلی این دور کاهش خشونت و آتش بس اعلام شده بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا