خبر تازه

انفجار انتحاری در ورودی دانشگاه نظامی مارشال فهیم ‘۶ کشته و ۱۲ زخمی’ برجا گذاشت

افغانستان
این رویداد حوالی ساعت ۷ صبح امروز به وقوع پیوسته است.

وزارت داخله/کشور افغانستان می‌گوید که در نتیجه یک انفجار انتحاری در ورودی دانشگاه نظامی “مارشال فهیم” در حوزه پنجم امنیتی شهر کابل ‘پنج نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی’ شده‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت در صفحه توییترش نوشت که در این انفجار ۲ غیر نظامی و ۳ نظامی کشته شده‌اند. او اضافه کرد که ۵ غیر نظامی و ۷ نظامی نیز مشمول زخمی‌های این رویداد هستند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان تاکید کرده که این ارقام ابتدایی است.

حوالی ساعت ۷ صبح امروز یکنفر انتحار کننده مواد همراهش را در ساحه چهاراهی قمبر واقع حوزه پنجم امنیتی شهر کابل منفجر نموده که در نتیجه آن ۲ تن از افراد ملکی و ۳ تن نظامی شهید و ۱۲ تن دیگر مشمول ۵ تن از افراد ملکی زخم برداشته است.
این ارقام ابتدائی بوده جزئیات مکمل و نهائی بعداً..— Nasrat Rahimi (@NasratRahimi12) ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

@NasratRahimi12

این رویداد حوالی ساعت ۷ صبح امروز به وقوع پیوسته است.

وزارت دفاع افغانستان نیز با تایید این خبر می‌گوید که در این رویداد ۵ نفر به شمول ۴ سرباز ارتش و ۱ غیر نظامی کشته شده‌اند و ۵ سرباز ارتش و ۱ غیرنظامی زخم برداشته‌اند.

اعلامیه وزارت دفاع ملی در پیوند به حمله انتحاری در شهر کابل

یک تروریست انتحاری ۶:۵۰ صبح امروز در چهار راه “قمبر” شهرکابل خودش را در میان مردم انفجار داد.
در این حمله تروریستی، با تاسف ۴ تن از منسوبین اردوی ملی و ۱ غیرنظامی شهید شدند و ۵ نظامی و ۱ فرد ملکی زخم برداشتند.

وزارت دفاع ملی به شهدای این حمله تروریستی بهشت برین می طلبد، با بازمانده های شهدا غم شریکی و ابراز همدردی کرده و به زخمی ها شفای عاجل از بارگاه پروردگار آرزو دارد.

انجام حمله های تروریستی در داخل شهرها و در میان مردم نشان می دهد که تروریستان جز کشتار مردم افغانستان دیگر هدف ندارند.
نیروهای ملی دفاعی و امنیتی این گونه حملات بزدلانه تروریستان را بی پاسخ نخواهند ماند.
#وزارت_دفاع_ملی

شاهدان عینی می‌گویند که صدای درگیری را شنیده‌اند و آمبولانس‌ها هم به محل رویداد رسیده‌اند.

تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را برعهده نگرفته است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک اعلامیه ضمن محکوم کردن این حمله به نقل از اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور نوشت: ملت عظیم افغانستان خواهان پایان خشونت، قطع جنگ، آتش بس و صلح پایدار و باعزت که اولویت جمهوری اسلامی افغانستان نیز می‌باشد، است. دولت جمهوری اسلامی افغانستان تعهد و برنامه واضح برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت دارد. ARG – ارگ

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در واکنش به این رویداد در صفحه توییترش نوشت: حمله تروریستی امروز در کابل را به شدت محکوم می‌کنم. تروریست‌ها و تروریسم جایی در بین مردم ما ندارد. ما در تصمیم خود برای شکست نیروهای شیطانی متحد هستیم. در این دوره بحرانی با خانواده‌های قربانیان غم شریکی می‌کنیم. @DrabdullahCE

I strongly condemn today’s terrorist attack in Kabul. Terrorists and terrorism have no place among our people. We are united in our resolve to defeat these evil forces. Our thoughts and prayers are with victims and their families at this critical time.— Dr. Abdullah Abdullah (@DrabdullahCE) ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

دانشگاه نظامی مارشال فهیم

دانشگاه نظامی “مارشال فهیم” پیش از این نیز بارها مورد حمله مخالفین دولت افغانستان قرار گرفته است.

در (۹ خرداد/جوزا) سال جاری خورشیدی در نتیجه یک انفجار انتحاری در ورودی این دانشگاه نظامی دست‌کم شش نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر زخمیان این رویداد دانشجویان این دانشگاه نظامی بودند.

افغانستان
وزارت داخله افغانستان گفته که حمله انتحاری بوده است

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

بهمن/ دلو سال ۱۳۹۶ نیز در حمله مهاجمان به این دانشگاه ۱۱ نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع گفته بود که در این حمله “پنج مهاجم انتحاری” به یک واحد نظامی در نزدیکی دانشگاه نظامی مارشال فهیم حمله کردند؛ اما توضیح نداد که آنها چه کسانی هستند.

بعد از این حمله رئیس جمهوری افغانستان هیأتی را مامور به بررسی کرد و در نهایت رئیس جمهوری هفت مقام عالی‌رتبه ارتش به شمول دو ژنرال را برکنار کرد.

مهر/میزان سال ۱۳۹۶ حمله انتحاری در ورودی این دانشگاه ۱۵ کارآموز نظامی را کشت و ۴ نفر دیگر را زخمی کرد. گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

این حمله در جاده عمومی پیشروی دیدبانی این دانشگاه رخ داده بود. یک خودرو نوع مینی‌بس (فلانکوچ) که درجه داران در حال آموزش ارتش ملی را انتقال می‌داد، هدف قرار گرفت.

“دانشگاه ملی دفاعی مارشال فهیم” در سال ۲۰۰۵ گشایش یافت و یکی از دانشگاه‌های نظامی مهم در افغانستان است.

 منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا