خبر تازه

دو سرباز آمریکایی در شرق افغانستان کشته و شش سرباز زخمی شدند

افغانستان
از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون شش سرباز آمریکا در افغانستان کشته شده‌اند

یک مقام آمریکایی در کابل می‌گوید که در تیراندازی فردی که لباس نیروهای امنیتی افغانستان به تن داشت به نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان، دو سرباز آمریکایی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند.

سرهنگ سانی لگت سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته که این حادثه روز گذشته در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار در شرق افغانستان اتفاق افتاده است.

او افزود که براساس گزارش‌ها مهاجم با یک سلاح خودکار به نیروهای آمریکایی آتش گشود و آنها در زمان حمله لباس نیروهای امنیتی افغانستان را به تن داشتند.

این فرمانده نیروهای آمریکایی افزوده که آنان در حال جمع آوری اطلات بیشتر هستند و علت اصلی این حمله تاکنون مشخص نیست، ولی تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

منابع محلی در ننگرها به ذبیح‌الله رحیمزی، خبرنگار بی‌بی‌سی در ننگرهار گفتند که این درگیری در داخل ساختمان ولسوالی شیرزاد حوالی ساعت هفت شام گذشته به وقت محل اتفاق افتاده است.

مبارز خادم، از مقام های ارشد امنیتی در ننگرهار، به خبرگزاری رویترز گفت که درگیری میان نیروهای آمریکایی و افغان روی داد و بیم آن می‌رود شماری کشته شده باشند.

یک مقام افغان که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: “چندین هلی کوپتر در مجتمع ستاد فرود آمدند و مجروحان را با خود بردند. نمی‌دانیم چه تعدادی کشته یا زخمی شده‌اند.”

افغانستان
ولایت ننگرهار در شرق از جمله ولایت‌های ناآرام افغانستان است

روزنامه نیویورک تایمز این حادثه را یک تیراندازی مرگبار میان نیروهای افغان و آمریکایی در جریان یک برنامه مشترک آموزشی گزارش کرده است.

این روزنامه به نقل از دو مقام افغان گزارش داد که پنج یا شش سرباز آمریکایی و شش سرباز افغان کشته شده‌اند.

یک مقام آمریکایی هم به این روزنامه گفت که حداقل شش آمریکایی کشته شده‌اند.

‘حملات خودی’

حملات خودی از سال ۲۰۱۲ در میان نیروهای افغان افزایش یافت و باعث نگرانی زیادی در میان مقام‌های دولت افغانستان شد.

این نوع حملات دامن نیروهای بین‌المللی را هم گرفت که بیشتر به آن حملات “سبز علیه آبی” گفته می‌شود، چرا که نفوذی‌های طالبان از پوشش نیروهای افغان استفاده می‌کنند.

رنگ سبز به کلاه سبز سربازان ارتش افغانستان و آبی به کلاه آبی نیروهای بین‌المللی اشاره دارد.

به دنبال افزایش تلفات حملات خودی، دولت افغانستان تدابیر سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ شورشیان در میان نیروهای امنیتی به اجرا گذاشت.

کشته شدن چهار پلیس و دو غیرنظامی

در تحولی دیگر در روز شنبه مقامات محلی هلمند گفته اند که دست کم چهار سرباز پلیس و دو غیرنظامی در یک حمله انتحاری در ولسوالی گرشک ولایت هلمند کشته شدند.

عمر زواک، سخنگوی فرماندهی پلیس هلمند به بی‌بی‌سی گفت مهاجم گروه طالبان با استفاده از یک خودروی هاموی یک پاسگاه پلیس را در گرشک هدف قرار داد.

این حملات درحالی روی می‌دهد که مذاکره کنندگان آمریکا و طالبان برای رسیدن به توافقی در تلاش هستند که به آمریکا اجازه می‌دهد هزاران سرباز خود را از افغانستان خارج کند.

۲۰۱۹ مرگبارترین سال برای نیروهای آمریکایی در افغانستان از زمان پایان عملیات رزمی این کشور در پایان سال ۲۰۱۴ بود و این نشان دهنده ادامه چالش‌های امنیتی در این کشور است.

در ماه دسامبر نیروهای نفوذی طالبان در ارتش افغانستان ۹ سرباز افغان را در مرکز این کشور کشتند.

در ماه ژوئیه یک سرباز افغان دو سرباز آمریکایی را هنگام بازدید از یک پایگاه نظامی در قندهار کشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جنگ افغانستان را هدر دادن جان و ثروت توصیف کرده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا