خبر تازه

اعتراض مردم غور پایان یافت، حکومت وعده ساخت جاده و تامین برق را داد

حکومت افغانستان با اعزامی هیأتی به ولایت غور در مرکز افغانستان به مردم این ولایت وعده ساخت ۴۰ کیلومتر جاده و تامین برق را داد. این تعهد رسمی حکومت باعث شد که مردم غور به تجمع اعتراضی خود پایان دهند.

هفته گذشته صدها تن از اهالی غور در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت تجمع اعتراضی برگزار و تمامی ادارات دولتی، حتی دفتر والی را نیز بستند.

معترضان خواستار ساخت جاده و تامین برق‌ در ولایت غور بودند که به گفته آنان در بودجه سال ۱۳۹۹ افغانستان در نظر گرفته نشده بود.

بعد از این اعتراض محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با فرستادن هیأتی وعده داد که برای بر آورده ساختن این خواست مردم تا حد ممکن از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهد کرد.

عطا محمد دهقانپور، نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان افغانستان که خود نیز عضو هیأت اعزامی به ولایت غور بود، به بی‌بی‌سی گفت که حکومت به خواست مردم غور جواب مثبت داده است.

او افزود که به گفته معترضان در طول ۱۸ سال گذشته یک متر جاده اسفالت در ولایت غور ساخته نشده و شهروندان این ولایت از نعمت برق نیز محروم هستند.

آقای دهقانپور گفت که یکی از خواست‌های معترضان آسفالت حدود ۴۰ کیلومتر شاهراه غور- کابل بود که وزارت مالیه/دارایی افغانستان تامین بودجه آن را تعهد و به وزارت ترانسپورت(حمل و نقل) که مسئولیت اجرای این طرح را دارد، رسما اطلاع داده است.

ادامه اعتراضات در ولایت/استان غور در افغانستان
این معترضان هفته قبل تمام ادارات دولتی را بسته بودند

او گفت که طرح ساخت این جاده قبلا آماده شده و با رسیدن فصل بهار کار این جاده نیز شروع خواهد شد.

آقای دهقانپور گفت که حکومت همچنین وعده ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی را نیز به مردم وعده داده که بودجه آن تامین شده است و کار آن نیز بزودی آغاز خواهد شد.

دولت افغانستان حدود هفت سال قبل ساخت سد “پوزه لیچ” را در حومه شهر فیروزکوه آغاز کرد، ولی این سد که قدرت تولید حدود چهار مگا وات برق را خواهد داشت، هنوز تکمیل نشده است.

آقای دهقانپور می‌گوید که این سد به دلیل اینکه مطالعات ابتدایی آن ناقص بوده، به درد مردم غور نمی‌خورد، زیرا این سد بعد از آبگیری کامل فقط هشت سال قادر به تولید برق خواهد بود، بعد از آن کاسه این سد رسوب گرفته و قادر به ذخیره آب و همچنین تولید برق نخواهد بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا