خبر تازه

واکنش‌ها به ‘تمسخر’ انتخابات افغانستان در سخنرانی روحانی

روحانی
آقای روحانی در “همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور” سخنرانی کرد

کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به دلیل “تمسخر انتخابات افغانستان” و خندیدن در جریان یک سخنرانی انتقاد کردند.

آقای روحانی در سخنرانی “همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور” دیروز خود با انتقاد از شیوه برگزاری انتخابات در ایران تاکید کرد که انتخابات در ایران باید الکترونیکی برگزار شود و گفت: “حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کند”.

او این اظهارات را با خنده بیان کرد و صدای خنده حاضران هم در پی آن شنیده می‌شود.@bbcpersian@BBCPERSIAN

شاه‌حسین مرتضوی،‌ مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان، به این ویدئو واکنش نشان داده و نوشته: “به ما طعنه نزنید، از ما یاد بگیرید”.

آقای مرتضوی در صفحه رسمی فیسبوک خود،‌ با اشاره به “تلاش” افغانستان برای دست یافتن به “ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی،‌ نوشته است: “افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظیر است

Shahhussain

به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید
یکی از مقامات کشور همسایه به طعنه از انتخابات الکترونیکی در افغانستان یاد می‌کند. حاضرین در محفل خنده می‌کنند.
برای افغانستان که چهل سال را در جنگ سپری کرده است اکنون بی‌نهایت مهم است که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند. برای نمونه افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظیر است. در سال ١٣٩٣ رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد. اما در کشور همسایه ما رقیب انتخاباتی اش به زندان رفت
ما زندانی سیاسی نداریم، خبر نگار زندانی نداریم، جامعه تک صدایی نمی‌باشیم.
افغانستان خوبی‌ها و زیبایی‌های دارد که بسیاری از کشورهای همسایه ندارد.
از افغانستان بیاموزید!!

Shahhussain

او همچنین با اشاره به حصر خانگی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، نوشته: ” در سال ١٣٩٣ رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد.”

سخنگوی پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین در ادامه نوشته:”ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک صدایی نمی‌باشیم”.

برخی دیگر از کاربران افغان هم به این بخش از سخنرانی آقای روحانی واکنش نشان داده‌اند.

رویینا شهابی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در توییتر نوشته است:”آقای روحانی!به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده های ۱۷۶ سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان ۱۳۹۸ و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید.”

رویینا شهابی

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میزان/مهرماه امسال برگزار شد ولی به دلیل ثبت هزاران شکایت تاکنون نتایج آن اعلام نشده است.

افغانستان در دو انتخابات اخیر (پارلمانی و ریاست‌جمهوری) از دستگاه‌های بیومتریک برای ثبت آرا و مشخصات رای‌دهندگان استفاده کرد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا