خبر تازه

عبدالله عبدالله، رئیس جمهور غنی را به اقدامات ‘یک‌جانبه’ و نقض موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی متهم کرد

عبدالله عبدالله
آقای عبدالله گفت بیش از این رفتارهای اشرف غنی را تحمل نمی‌کند

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور، را به نقض موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی متهم کرد و گفت آقای غنی دست به رفتارهای ‘خودسرانه ‘ زده و زیر نام اصلاحات، به اعمال سلیقه شخصی پرداخته است.

او گفت رفتارهای اشرف غنی را بیش‌تر از این تحمل نخواهند کرد.

آقای عبدالله که رقیب انتخاباتی آقای غنی در انتخابات اخیر است، گفت هنوز نتایج انتخابات مشخص نشده است و ارگ حق تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه را ندارد.

رئیس جمهوری افغانستان به تازگی سخنگوی پیشین خود هارون چخانسوری را به عنوان وزیر خارجه افغانستان منصوب کرده است.

آقای عبدالله در گردهمایی اعضای گروه انتخاباتی‌اش در کابل همچنین گفت برای مذاکره با طالبان در زمینه صلح نیز این گروه، دارای شایستگی است چرا که چهره‌هایی از همه اقوام شامل آن است.

او همچنین اشرف غنی را به برخوردهای غیر قانونی در قبال ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری متهم کرد و گفت در صورتی که آقای دوستم بخواهد بر سر کار خود در کابل برگردد، از وی حمایت می‌کند.

میان آقای غنی و دوستم در نخستین ماه‌های پس از تشکیل حکومت وحدت ملی در پنج سال گذشته، ناسازگاری‌هایی بروز کرد.

او بعدها در پی مطرح شدن اتهام بدرفتاری جنسی با احمد ایشچی و محاصره خانه‌اش توسط نیروهای تحت فرمان اشرف غنی، به ترکیه رفت و سرانجام در نتیجه راهپیمایی‌های چندین روزه هوادارانش در ۹ ولایت شمالی افغانستان، به کشورش بازگشت اما نتوانست به محل کارش در معاونت اول ریاست جمهوری برگردد. در حال حاضر آقای دوستم در شهر شمالی شبرغان که پایگاه قدرت مردمی او محسوب می‌شود، بسر می‌برد.

محمد محقق معاون آقای عبدالله در ریاست اجرایی که رهبر یک حزب مقتدر شیعی نیز است، در سخنان خود در این مراسم گفت “اشرف غنی مشروعیت خود را از دست داده است” و نباید دست به عزل و نصب‌ها بزند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا