خبر تازه

پاسخ غنی به کرزی و عبدالله درباره روند صلح: دست‌تان به انگور نمی‌رسد، می‌گویید ترش است

محمد اشرف غنی در داووس

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین این کشور برنامه‌ای برای صلح و آینده افغانستان ندارند.

آقای غنی که در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویئس صحبت می‌کرد، با استفاده از عبارت “دست‌تان به انگور نمی‌رسد، می‌گویید انگور ترش است”، گفت چون آقای کرزی و آقای عبدالله نمی‌توانند کاری در این زمینه بکنند، انتقاد می‌کنند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت اگر گروه طالبان آماده نباشد که از خشونت دست بکشد، او اجازه نخواهد این گروه با سواستفاده از مذاکرات صلح با آمریکا به قدرت برگردد.

در روزهای اخیر منابع گروه طالبان گفتند که این گروه طرح “کاهش خشونت” را که در برگیرنده شهرهای بزرگ افغانستان می‌شود به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان سپرده‌اند. اما سخنگویان آقای غنی گفته‌اند “کاهش خشونت” معنی ندارد و بر آتش‌بس سراسری به عنوان پیش‌شرط مذاکرات بین‌الافغانی تاکید کرده‌اند.

گروه طالبان گفته بعد از امضای توافق‌نامه با آمریکا مذاکرات “بین‌الافغانی” آغاز و در آن روی آتش‌بس سراسری بحث خواهد شد.

در این روزها هم عبدالله عبدالله و هم حامد کرزی از تصامیم و اظهارات اشرف غنی در مورد روند صلح افغانستان انتقاد کرده و تلویحا او را مانع پیشرفت این صلح و برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خوانده‌اند.

آقای غنی در پاسخ به یک سوال مجری نشست داووس که از او پرسید چرا حامد کرزی و عبدالله عبدالله از او انتقاد می‌کنند، گفت: “چون دست‌شان به انگور نمی‌رسد. آیا رئیس جمهور کرزی توانست با طالبان به آتش‌بس دست پیدا کند؟ نه، من توانستم. آیا او به طالبان پیشنهاد بدون قید و شرط مذاکرات را داد؟ نه، من دادم. براساس نظرسنجی‌ها مردم افغانستان در مورد مذاکرات صلح به کی بیشتر اعتماد دارند؟ به من. من مشغول کار با مردمم هستم، برنامه دارم و روی آن کار می‌کنم. برنامه رئیس جمهور کرزی و دکتر عبدالله چیست؟ لطفا یک صفحه برای من نشان دهید که یکی ازاین آقایان در مورد آینده افغانستان نوشته باشند.”

او همچنین اضافه کرد: “طالبان در سال ۲۰۰۱ به خانه‌هایشان بازگشتند، برای سه سال آرام بودند، چه اقداماتی رئیس جمهور کرزی و تیمش انجام دادند که شورش دوباره بالا گرفت. او باید به مردم افغانستان پاسخ دهد. من این جنگ را به وجود نیاوردم.”

روز یکشنبه، حامد کرزی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت آقای غنی نباید “به بهانه آتش‌بس” مانع آغاز گفت‌وگوهای “بین‌الافغانی” صلح شود. آقای کرزی گفت که “کاهش خشونت‌ها” در این مرحله برای افغانستان یک موضوع بزرگ است و گفت تاکید بیش از حد به برقراری آتش‌بس از سوی دولت افغانستان، مانع آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها خواهد شد.

همچنین عبدالله عبدالله دیروز از تصامیم آقای غنی در مورد روند صلح انتقاد کرد و گفت که صلح منحصر به یک فرد و نظرات یک فرد نیست. خواست مردم افغانستان است و مردم حق دارند درباره صلح بحث و گفتگو کنند.

آقای غنی گفته تمام فعالیت‌های مذاکرات صلح افغانستان از سوی وزارت دولت در امور صلح این کشور پیش برده شود ولی رئیس اجرایی افغانستان گفته که تیم مذاکره‌کننده صلح باید فراگیر باشد و یک وزارت نمی‌تواند، کار صلح را پیش ببرد.

اشرف غنی همچنین در این نشست مدعی شد که نمایندگان طالبان در دوحه قطر “هر کدام ۴ تا ۵ همسر گرفته‌اند، از زندگی لذت می‌برند و به سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند.” اما به گفته او جگجویان طالبان از جنگ خسته اند و می‌خواهند جنگ متوقف شود.

دیدار غنی و ترامپ در حاشیه مجمع داووس

غنی
آقای غنی و آقای ترامپ در حاشیه نشست داووس

در همین حالا در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس آقای غنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیداری داشته است.

کاخ سفید با انتشار اعلامیه‌ای کوتاه گفته است که آقای ترامپ در این دیدار یک بار دیگر بر لزوم کاهش “قابل ملاحظه و دوام‌دار” خشونت توسط طالبان تاکید کرده است که به گفته آقای ترامپ زمینه‌ساز “مذاکراتی معنی‌دار” برای آینده افغانستان خواهد شد.

همچنین صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در توییتر نوشته که دو رهبر در این دیدار درمورد وضعیت افغانستان، روند صلح، امنیت و منطقه گفت‌وگو کردند و مسایلی را که در دیدار قبلی‌شان در پایگاه هوایی بگرام افغانستان مطرح شده بود، بررسی کردند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا