خبر تازه

هزاران ‘شکایت استینافی’ از نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان ثبت شده است

پس از پایان ثبت شکایات استینافی، دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در پانزده روز به این شکایات استینافی رسیدگی خواهد کرد. کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید بیشتر از شش هزار شکایت استینافی از نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت شده است.

این نهاد در پانزده روز آینده به این شکایات رسیدگی می‌کند و پس از تطبیق شدن فیصله آنها، نتایج نهایی این انتخابات اعلام خواهد شد.

پس از اعلام نتایج ابتدایی، در مرحله اولیه به شکایات نامزدان در دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیدگی می‌شود. اگر نامزدان بر فیصله‌های دفاتر ولایتی اعتراض کنند به دفتر مرکزی کمیسیون مراجعه کرده خواستار تجدید نظر (استیناف) می‌شوند و اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد آن تصمیم نهایی را می‌گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود چهار ماه پیش، به تاریخ شش میزان/مهر برگزار شده بود.

زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز (سه‌‍شنبه، اول دلو/بهمن) در یک نشست خبری گفت بیش از ۶۲۹۲ شکایت استینافی در این نهاد ثبت شده است.

به اساس آماری که او اعلام کرد، بیشترین شکایات از ولایات قندهار، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار، خوست و کابل است.

خانم شینواری گفت در ولایات پروان، میدان وردک، تخار، جوزجان و بادغیس هیچ شکایت استینافی ثبت نشده است.

او تعهد سپرد که با بی‌طرفی و استقلال کامل به شکایات رسیدگی خواهند کرد.

افغانستان
در شکایات ابتدایی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا نیمی از شکایات از سوی تیم انتخاباتی آقای عبدالله ثبت شده بود

کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ اول جدی/دی نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری برحال این کشور با اخذ بیش از پنجاه درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور در مقام دوم قرار گرفت. آقای غنی بیش از ۹۲۳ هزار رای (۵۰.۶۴ درصد) و آقای عبدالله بیش از ۷۲۰ هزار رای (۳۹.۵۲ درصد) به دست آوردند.

بیش از شانزده هزار شکایت از این نتایج، در دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی ثبت شد که پس از رسیدگی به آنها فیصله شده بود که آرای بیش از پنج هزار محل رای دهی بازشماری شود و آرای بیش از صد محل باطل شود.

بیشترین شکایات استینافی ثبت شده تاکنون از سوی تیم‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان است.

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می‌گوید بیشترین شکایات ثبت شده استینافی، اعتراض بر همین دو موضوع است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا