خبر تازه

ریاست جمهوری افغانستان: آمریکا و طالبان روی آتش‌بس به پیشرفتی دست نیافته‌اند

روز گذشته زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان و سفیر غیرنظامی ناتو و سفیر فرانسه درباره طرح کاهش خشونت از طرف طالبان در دبی بحث و رایزنی کردند. حکومت افغانستان هشدار می‌دهد، در صورتی‌که نمایندگان آمریکا و طالبان در مذاکراتشان به برقراری آتش‌بس توافق نکنند، تلاش‌های صلح طالبان و آمریکا بی‌نتیجه خواهد بود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز شنبه (۲۸ جدی/دی) در یک نشست خبری در کابل گفت که روسای جمهوری افغانستان و آمریکا در دیدار اخیرشان بر برقراری آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز دوباره مذاکرات صلح آمریکا با طالبان به توافق رسیده بودند.

در دور دهم مذاکرات آمریکا و طالبان که ۱۶ آذر/قوس آغاز شد و تا تاریخ ۲۲ ادامه یافت، موضوع اصلی کاهش خشونت و آتش بس اعلام شده بود. بعدا این نشست متوقف و به طالبان اجازه مشورت با رهبرانشان در این باره داده شد.

اما اکنون حکومت افغانستان تاکید دارد که به غیر از آتش‌بس؛ طرحی دیگری زیر نام “کاهش خشونت‌ها” برای کابل قابل قبول نیست.

آقای صدیقی گفت که نمایندگان آمریکا و طالبان تا هنوز روی آتش‌بس به پیشرفت لازم دست نیافته‌اند.

او گفت که باید جنگ و انواع خشونت در افغانستان خاتمه پیدا کند. به گفته او کاهش خشونت منطق حقوقی، نظامی و جنبه عملی ندارد.

افغانستان
آقای صدیقی گفت که بدون برقراری آتش بس، تلاش‌های صلح طالبان و آمریکا بی‌نتیجه خواهد بود

روز گذشته زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان و سفیر غیرنظامی ناتو و سفیر فرانسه درباره طرح کاهش خشونت از طرف طالبان در دبی بحث و رایزنی کردند.

بعد از این دیدار مارک پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان درصفحه تویترش نوشت که آنان درباره گام‌های پیش رو برای رسیدن افغانستان به یک توافق همه جانبه صلح بحث کردند و توافق کردند که کاهش خشونت مهم است.

همزمان رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در توییترش نوشته که آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها و گفتگوهای “بین‌الافغانی” در این نشست مورد بحث قرار گرفت و به گفته او “نکات مشترک” زیادی وجود داشت.

هنوز جزئیات توافق طالبان و آمریکا مشخص نیست. آقای صدیقی نیز گفت که خلیلزاد به افغانستان سفر کرده و درباره جزئیات توافق دولت افغانستان را مطلع خواهد کرد.

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نیز در نشست عمومی امروز از بی خبر نگهداشتن حکومت و پارلمان این کشور از گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان انتقاد کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه و قبل از سفر آقای خلیلزاد به دبی گفته بود که ملابرادر رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان روز پنجشنبه با نماینده آمریکا درباره مراسم امضاء توافقنامه صلح صحبت کرده‌اند.

طالبان گفته‌اند که درست بعد از امضای توافقنامه با آمریکا مذاکرات “بین الافغانی” برگزار خواهد شد.

افغانستان
طالبان گفته که ملابرادر و خلیلزاد روز پنجشنبه گذشته با هم دیدار کرده‌اند

مذاکرات آمریکا و طالبان از آغاز تاکنون

تاکنون ۱۰ نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ نه نشست در دوحه پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی.

اولین نشست ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر برگزار شد.

نشست دوم ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ بار دیگر به میزبانی قطر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ نشست سوم در شهر ابوظبی امارات متحده عربی بود. این نشست برای سه روز ادامه داشت و طالبان به هیأت افغانی اجازه شرکت در نشست را نداد.

۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ دور چهارم گفتگوها بار دیگر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۲۵ فوریه سال ۲۰۱۹ دور پنجم در دوحه قطر برگزار شد و در این نشست، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان در دوحه قطر دیدار کرد. این دور گفتگو برای ۱۶ روز ادامه یافت.

دور ششم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان پس از ۹ روز، پنجشنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت پایان یافت. دو طرف اعلام کرد که این نشست با پیشرفت‌های همراه بوده است.

دور هفتم ۲۹ ژوئن آغاز در دوحه، پایتخت قطر آغاز و برای چند روز طول کشید. در این دور، دو طرف گفته بودند پیشرفت‌هایی حاصل شده و روی بسیاری مسائل توافق به دست آمده است.

افغانستان
نمایندگان طالبان و آمریکا تاکنون ده بار نشست رسمی داشته‌اند

دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان (۱۲ اسد/مرداد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا ۹ روز با گفت‌وگو میان دو طرف جریان داشت. زلمی خلیلزاد با پایان این نشست ابراز امیدواری کرد که این عید (قربان) آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می‌برد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ اسد/مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت. این یکی از مهمترین نشست‌ها بود. بعد از پایان این نشست آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایی نوشت “ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.”

دور دهم مذاکرات آمریکا و طالبان نیز ۱۶ آذر/قوس آغاز و تا تاریخ ۲۲ ادامه یافت. موضوع اصلی این دور کاهش خشونت و آتش بس اعلام شده بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا