خبر تازه

خلیلزاد به قطر رسید؛ طالبان منتظر دستور نهایی رهبرشان برای مذاکرات است

طالبان تایید کرده که آقای خلیلزاد با ملابرادر دیدار کرده است . یک مقام ارشد گروه طالبان به بی‌بی‌سی تایید کرده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به کشور قطر رسیده و با ملا برادر، معاون این گروه و رئیس دفتر سیاسی قطر دیدار کرده است.

این مقام طالبان که خود در روند مذاکرات صلح آمریکا و طالبان مشارکت دارد، بدون ذکر نامش، افزود که طالبان نیز برای شروع مذاکرات “منتظر هدایت نهایی رهبری” این گروه است.

دور دهم مذاکرات آمریکا ۱۶ قوس/آذر آغاز و بعد از یک هفته گفتگو متوقف شد.

موضوع اصلی این دور از مذاکرات “کاهش خشونت‌ها و آتش بس” اعلام شده بود. در آن زمان آقای خلیلزاد با اعلام توقف مذاکرات، نوشت که طالبان باید نشان دهند که مایل هستند و می‌توانند به خواست افغانستان برای صلح پاسخ دهند. او تاکید کرده بود:”ما مکث کوتاهی می‌کنیم تا آن‌ها با رهبری خود در مورد این موضوع اساسی مشورت کنند.”

براساس گزارش‌ها آقای خلیلزاد به هیأت مذاکره کننده طالبان گفته بود که درباره کاهش خشونت‌ها با رهبران خود مشوره کنند و بعد مذاکرات از سر گرفته شود.

در آن زمان سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفته بود که به خواست نمایندگان این گروه برای مشوره با رهبران‌شان گفتگوها برای چند روز متوقف شده است.

افغانستان
آقای خلیلزاد گفته بود: “ما مکث کوتاهی می‌کنیم تا آن‌ها با رهبری خود در مورد این موضوع اساسی مشورت کنند.”

سازمان ملل: جذب سربازان طالبان به زندگی عادی مهم است

با افزایش تلاش‌ها جهت دستیابی به صلح در افغانستان، توبی لینزر، معاون دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به بی‌بی‌سی گفت در صورتیکه خشونت‌ها کاهش یابد، فعالیت این سازمان تغییر خواهد کرد. به گفته او سازمان ملل قادر خواهد بود که برای گسترش آموزش دختران حکومت را کمک کند. در بخش‌های زراعت، آبیاری و کمک به دهقانان افغان فعالیتش را گسترش دهد.

او گفت که ادغام مجدد جنگجویان طالبان به زندگی عادی مهم است و این نهاد در این زمینه کار خواهد کرد. به گفته او سازمان ملل طرح‌های را در ذهن دارد و این موضوع را با جناح های دخیل در بحران مشوره خواهد کرد.

آقای لینزر گفت که بدون شک اشتیاق برای تامین صلح وجود دارد، ولی تامین یک آتش بس و صلح واقعی که محدود به یک هفته و ده روز نباشد و بتواند وضیعت افغانستان را دگرگون کند، به تلاش‌های خیلی دقیق نیاز دارد و رسیدن به آن زمان بر است.

او گفت که در سال ۲۰۲۰ افغانستان گام‌های را برای رسیدن به صلح واقعی برخواهد داشت، سازمان ملل، مردم و رهبران این کشور را کمک خواهد کرد تا برای کاهش خشونت و رسیدن به یک آتش بس و صلح پایدار فرصت‌های مختلف را جستجو کنند. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد، وضیعت پیچده است اما او باور دارد که افغانستان به یک صلح پایدار دست خواهد یافت.

افغانستان
توبی لینزر، معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان

مذاکرات آمریکا و طالبان از آغاز تاکنون

تاکنون ۱۰ نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ نه نشست در دوحه پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی.

اولین نشست ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر برگزار شد.

نشست دوم ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ بار دیگر به میزبانی قطر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ نشست سوم در شهر ابوظبی امارات متحده عربی بود. این نشست برای سه روز ادامه داشت و طالبان به هیأت افغانی اجازه شرکت در نشست را نداد.

۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ دور چهارم گفتگوها بار دیگر در شهر دوحه قطر برگزار شد.

۲۵ فوریه سال ۲۰۱۹ دور پنجم در دوحه قطر برگزار شد و در این نشست، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان در دوحه قطر دیدار کرد. این دور گفتگو برای ۱۶ روز ادامه یافت.

دور ششم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان پس از ۹ روز، پنجشنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت پایان یافت. دو طرف اعلام کرد که این نشست با پیشرفت‌های همراه بوده است.

دور هفتم ۲۹ ژوئن آغاز در دوحه، پایتخت قطر آغاز و برای چند روز طول کشید. در این دور، دو طرف گفته بودند پیشرفت‌هایی حاصل شده و روی بسیاری مسائل توافق به دست آمده است.

دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان (۱۲ اسد/مرداد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا ۹ روز با گفت‌وگو میان دو طرف جریان داشت. زلمی خلیلزاد با پایان این نشست ابراز امیدواری کرد که این عید (قربان) آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می‌برد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ اسد/مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت. این یکی از مهمترین نشست‌ها بود. بعد از پایان این نشست آقای خلیلزاد در رشته توییت‌هایی نوشت “ما در آستانه یک توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.”

دور دهم مذاکرات آمریکا و طالبان نیز ۱۶ آذر/قوس آغاز و تا تاریخ ۲۲ ادامه یافت. موضوع اصلی این دور کاهش خشونت و آتش بس اعلام شده بود.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا