خبر تازه

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان سلیمانی را ‘چهره برجسته مبارزه با داعش’ خواند

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران و از نامدارترین چهره‌های حکومت ایران بود

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، از قاسم سلیمانی به عنوان “چهره برجسته” مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) یاد کرد و گفت که بدون شک هر نوع برخورد خشن و خارج از قواعد بین‌المللی در هر شرایطی بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

او قاسم سلیمانی را از فرماندهان مشهور ایران یاد کرد و گفت که “با جان باختن سردار قاسم سلیمانی وضعیت آشفته و پیچده سیاسی و امنیتی در منطقه و خاورمیانه بوجود آمده است.

آقای دانش که به مناسبت شانزدهمین سالگرد تصویب قانون اساسی افغانستان امروز، شنبه (۱۴ دی/جدی) در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این نوع برخورد منطقه را از صلح و ثبات دور و تنشها را بیشتر می‌کند. آقای دانش افزود که کابل صلح را نه تنها برای افغانستان می‌خواهد، بلکه خواستار برقراری صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه است.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان با “اظهار تاسف و نگرانی” از وقوع این حادثه، خواستار خویشتنداری همه جوانب شده و افزود که کابل به کشورهای دور و نزدیک و مخصوصا همسایه‌های افغانستان اطمینان می‌دهد که از افغانستان بر علیه منافع هیج کشور دیگر استفاده نشود.

آقای دانش تاکید کرد که به کسی اجازه داده نمی‌شود که منافع ملی افغانستان را نادیده بگیرد و از افغانستان به عنوان صحنه جنگ نیابتی استفاده کنند.

او دولت آمریکا را متحد استراتژیک افغانستان خواند و افزود که ایران هم یکی از همسایه‌های بزرگ و دارای روابط دوستانه و تاریخی با افغانستان است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان خواست که با احترام به آزادی بیان تمام تحلیل‌ها و موضع گیری خود را معطوف به مصالح و منافع ملی افغانستان و روابط افغانستان با منطقه و جهان تنظیم کند.

درباره کشته شدن آقای سلیمانی واکنش‌ رهبران سیاسی و مردم افغانستان متفاوت بوده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان از کشته شدن او ابراز تاسف کرده و به مقام‌های ایرانی و خانواده آقای سلیمانی تسلیت گفت.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز همنوا با آقای عبدالله پیامی منتشر کرد، که در آن “شهادت سردار قاسم سلیمانی” مایه اندوه و تأثر عمیق خوانده شده است.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان نیز بخاطر کشته شدن قاسم سلیمانی به ابراز همدردی و تسلیت گویی پرداخت.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان این حمله را “تقبیح نموده” ‌و آنرا “خلاف اصول و موازین بین‌المللی و صلح و ثبات در منطقه” خوانده است.

ریاست جمهوری افغانستان از “احتمال افزایش خشونت در منطقه” ابراز نگرانی کرده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا