خبر تازه

بازتاب کشته شدن سلیمانی در روزنامه‌های افغانستان

کشته قاسم سلیمانی، از فرماندهان نظامی بلندپایه ایران در حمله ارتش آمریکا در بغداد توسط روزنامه‌های امروز، شنبه (۱۴ دی/جدی) کابل به صورت گسترده پوشش داده شده است. شماری از روزنامه‌ها سرمقاله خود را به مرگ او و واکنش‌ها به مرگ او اختصاص داده است.

روزنامه ۸ صبح نوشته که واکنش حکومت افغانستان به رویداد قتل قاسم سلیمانی باید سنجیده شده و دقیق باشد. در وضعیتی که تنش بین قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای داغ می‌شود،‌ کابل از جهت‌های گوناگون زیر فشار قرار می‌گیرد تا به سود یک طرف موضع بگیرد؛ ولی افغانستان ناگزیر است که از سیاست سنتی بی‌طرفی در منازعه‌های جهانی و منطقه‌ای پیروی کند.

سرمقاله نویس این روزنامه معتقد است که افغانستان در موقعیتی نیست که موقفش به سود یکی و به زیان دیگری باشد. افغانستان به دلیل همین وضعیت منحصر به فردی که دارد، سیاست خارجی چند محور طراحی کرده است و بر اساس آن عمل می‌کند.

در ادامه این نوشته آمده که بر مبنای سیاست خارجی کثیرالمحور افغانستان،‌ کابل باید همکاری ناتو، ‌روسیه، ‌چین، ‌ایران،‌ عربستان و آمریکا را یک‌جا برای ثبات‌سازی و توسعه‌ای اقتصادی جلب کند، ولی در دام منازعه‌های قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای نیفتد. افغانستان ظرفیت بهره‌برداری از منازعه‌های جهانی و منطقه‌ای را هم ندارد.

روزنامه صبح کابل آقای سلیمانی را مغز متفکر استراتژی ایران در خارج از مرزهای این کشور دانسته و افزوده که او در سال‌های اخیر به یکی از سرسخت‌ترین و موثرترین دشمنان آمریکا بدل شده بود که آمریکایی‌ها به دستور “دونالد ترامپ” در عملیات “اقدام قاطع دفاعی” او را از بین بردند. این برای وزارت دفاع آمریکا که گفته آقای سلیمانی طرح‌های زیادی برای حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و شهروندان این کشور داشته است، یک موفقیت بزرگ است.

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده که سران ایرانی پس از کشته این فرمانده‌، آمریکا را با انتقام سخت تهدید کردند که می‌تواند جنگی در سایه‌ا‌ی ایران و آمریکا را شدت بخشیده و گسترش دهد. شدتی که حتما دودش به چشم کشورهای منطقه و مردم افغانستان نیز خواهد رفت.

به نوشته این روزنامه کشته شدن سلیمانی و تهدیدهای موجود، موجب خطرناک‌تر شدن اوضاع متشنج و سرشار از خشونت خاورمیانه خواهد شد. آمریکایی‌ که از مدت‌ها پیش با تحریم همه‌جانبه‌ای ایران، حکومت این کشور را با چالش جدی رو‌به‌رو کرده است، با کشتن قاسم سلیمانی، قلب ماشین جنگی این کشور را شکسته است.

افغانستان
Image captionروزنامه ۸صبح نوشته که سلیمانی درباره افغانستان زیاد می‌دانست و جهت مقابله با طالبان، به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه ایران مقرر شد

سرمقاله نویس مدعی است که آقای سلیمانی در ایران “شبکه‌ای بزرگ مالی در اختیار داشت که می‌توانست پول نقد توزیع کند و هر زمانی که بخواهد برای هم‌پیمانانش اسلحه و پول بفرستد. او مرد شماره ‌یک دیپلماسی منطقه‌ای نظام ایران بود. فرمانده‌ای که برای ایران، حشدالشعبی و شیعیان عراق، حکومت بشار اسد در سوریه، حزب‌الله لبنان و شمار دیگر، قهرمان و یک فرمانده‌ا‌ی جنگی بی‌باک بود؛ اما به همان میزان برای برخی کشورها و مردمان دیگر، مرگ‌آفرین و قاتل به حساب می‌آمد که کارش هم‌کاری با گروه‌های تروریستی و مرگ‌آفرینی بود. سلیمانی در افغانستان نیز با بیشتر گروه‌های تروریستی که قاتل مردم اند، رابطه‌ی نزدیک داشت و هزاران جوان افغانستانی را با استفاده از مجبوریت‌هایی که مهاجران در ایران دارند، با نام مدافعان حرم به قتل‌گاه سوریه سوق داد و از آنان به عنوان چوب سوخت و پیش‌مرگ استفاده کرد.”

روزنامه اطلاعات روز نیز با چاپ ترجمه‌ مقاله‌ای از روزنامه لوس آنجلس تایمز در سایتش بسنده کرده است، که در آن آمده “جو بایدن”، معاون رئیس‌جمهور پیشین، باراک اوباما و نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری از حزب دمکرات، اقدام ترامپ را به “انداختن دینامیت به انبار باروت” تشبیه کرده و در بیانیه‌ای افزوده است که ترامپ باید “به مردم آمریکا در مورد این استراتژی توضیح دهد. هیچ آمریکایی برای مرگ قاسم سلیمانی سوگواری نخواهد کرد.”

در ادامه این مقاله آمده که رئیس‌جمهور ترامپ با صدور دستور قتل قاسم سلیمانی، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات ایران، دست به بزرگ‌ترین قمار دوران ریاست‌جمهوری خود زده است؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد ایالات متحده را به سمت تشدید نزاع سوق می‌دهد و نشان‌دهنده‌ا‌ی بریدن ترامپ از آرزوی بیرون‌کشیدن نیروهای آمریکایی از منازعات خاورمیانه است.

افغانستان

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که حضور این چنینی آمریکا و اهداف جنگی این کشور در منطقه برای مردم منطقه خطرناک است، زیرا آمریکا از دوست و دشمن تعریف خاص خود را دارد. اگر این کشور چنین دست آزاد داشته باشد، همیشه احتمال ایجاد یک فاجعه وجود دارد. این امر مستلزم این است که منطقه به ثبات و نظم دست یابد تا هیچ نیرویی فرصتی برای ایجاد شرارت نداشته باشد.

روزنامه افغانستان نیز به پخش واکنشها بعد از کشته شدن آقای سلیمانی پرداخته و نوشته که کشته شدن این فرمانده سپاه قدس ایران واکنش‌های تندی را در سطح جهان برانگیخت اما کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان واکنش‌های گوناگون از خود نشان دادند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا