خبر تازه

روز پایانی ثبت شکایت‌های انتخابات افغانستان؛ امرالله صالح: هزاران رای مفقود است

امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی می‌گوید تیم آنها (دولت‌ساز) سه هزار و ۷۶۱ مورد شکایت در کمیسیون شکایت‌های انتخابات افغانستان ثبت کرده است. و هزاران رای “مفقودالاثر” است.

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه (اول دی/جدی) حدود سه ماه پس از برگزاری آن اعلام شد. بنا بر این نتایج، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی با کسب ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رای (۵۰/۶۴ درصد) بیشترین آرا را به دست آورده است و رقیب او عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی با ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رای (۳۹/۵۲ درصد) در جایگاه دوم قرار گرفته است.

نتیجه نهایی این انتخابات پس از بررسی و رسیدگی به شکایت‌ها از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخابات افغانستان اعلام خواهد شد.

آقای صالح در یک نشست خبری در کابل گفت: “به تخمین ما رای دولت ساز اگر تفتیش درست شود، رای ما چهار درصد دیگر بالا می‌رود.”

او اظهارات یکی از اعضای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی را “غیرمسئولانه و تخطی” خواند. آقای صالح بدون اشاره به نام این فرد گفت که او قبل از دسترسی به اسناد فرستاده شده از کمیسیون انتخابات گفته است “بررسی و بازشماری ۲۷ ولایت را دوباره انجام می‌دهیم”.

آقای صالح افزود که بازشماری آرای ولایت‌ها با حضورداشت نمایندگان این کمیسیون انجام شده است.

قابل کلیکنتایج اولیه انتخابات افغانستان

آرای عبد الله عبد‌الله: ۴۰ درصد

.

آرای محمد اشرف غنی: ۵۱ درصد

.

معاون اول تیم “دولت ساز” به رهبری محمد اشرف غنی همچنین گفت به تخمین این تیم میزان رای آنها ۵۵ درصد است

او یکی از اعضای کمیسیون انتخابات را دلیل مفقود شدن آرا دانست و او را “عنصر غوغاسالار” خواند که “به خاطر شهرت شخصی‌اش می‌خواسته سرنوشت مملکت را به گروگان بگیرد.”

امرالله صالح اضافه کرد که این افراد باید توسط دستگاه عدلی و قضایی افغانستان مورد پیگرد قرار گیرند.

آقای صالح اگرچه از این عضو کمیسیون انتخابات هم نام نبرد ولی به نظر می‌رسد اشاره او به مولانا محمد عبدالله باشد.

Ghani and Abdullah participate in a family photo with Ghani and Abdullah at the NATO Summit in Warsaw, Poland
عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی

مولانا محمد عبدالله، دو روز پیش در نامه‌ای به کمیسیون شکایت‌های انتخابات افغانستان نوشت که “فیصله‌نامه ۱۱۹ کمیسیون انتخابات که باعث اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری شد، دارای خلاءها، نقایص و تخلفات قانونی است.”

آقای عبدالله مواردی از جمله “گنجانیدن آمار صدها فورمه غیر قانونی، گنجانیدن آمار خارج زمان، گنجانیدن آمار محلات که باید باز شماری می‌شد” را از جمله مشکلات نتیجه ابتدایی انتخابات افغانستان برشمرده بود.

آقای صالح تاکید کرد که شرکت درملوگ که خدمات فنی را برای کمیسیون انتخابات افغانستان ارائه می‌کند، پس از مشخص کردن تعداد آرای دارای اطلاعات بیومتریک، اعلام کرد که ۸۶ هزار رای قابل بررسی است.

به گفته معاون اول تیم “دولت‌ساز” این مقدار رای به جای این که بررسی شود، باطل شده است.

اعتراض تیم عبدالله

در زمانی که کمیسیون انتخابات بررسی و بازشماری را آغاز کرد تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله آن را تحریم کرد و در روند بازشماری و بررسی در ۲۷ ولایت حضور نداشت. این تیم در هفت ولایت دیگر نیز مانع این کار شد ولی در نهایت با ادامه کار کمیسیون انتخابات موافقت کرد.

تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله هم حدود چهار هزار مورد شکایت ثبت کرده است. یکی از مهم‌ترین درخواست‌های این تیم باطل شدن ۳۰۰هزار رای است.

نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان؛ سیل شکایت‌ها سرازیر شد

کمیسیون شکایت‌های انتخابات افغانستان می‌گوید گفته که تاکنون بیش از ۱۶ هزار مورد شکایت به این کمیسیون ثبت شده است ولی روند ثبت شکایت‌ها تا ساعت ۱۲ امشب به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

نظر به تقویم انتخابات، این شکایت‌ها باید در مدت زمان دو هفته بررسی شوند. اما به نظر می‌رسد رسیدگی به هزاران شکایت بیشتر از این زمان ببرد.

تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله هم حدود چهار هزار مورد شکایت ثبت کرده است. یکی از مهم‌ترین درخواست‌های این تیم باطل شدن ۳۰۰هزار رای است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا