خبر تازه

‘طالبان ۲۵عضو کاروان صلح هلمند را با خود بردند’

اعضای کاروان صلح هلمند تاکنون به ولایت های مختلف افغانستان سفر کرده‌اند

اعضای کاروان صلح افغانستان می‌گویند عصر روز گذشته، سه‌شنبه (سوم دی/جدی) “افراد گروه طالبان ۲۵ عضو این کاروان را در مسیر فراه با خود برده‌اند.”

در بهار امسال نیز طالبان ۲۱ عضو این گروه را در ولایت هلمند با خود بردند و بعد از چند روز رها کردند.

بسم الله وطندوست یکی از اعضای این گروه به بی‌بی سی گفت که این کاروان در مسیر فراه و هرات در غرب افغانستان در حرکت بودند که طالبان آنان را بازداشت کرد و اکنون ارتباط به این افراد قطع شده است.

به گفته او این افراد می‌خواست که به فراه رفته و درباره صلح و آتش بس برای مردم برنامه اجرا کنند، که بدست نیروهای طالبان افتادند.

طالبان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده‌اند.

به گفته وطندوست این افراد در نظر داشتند تا به ولایت غور در مرکز و بادغیس در شمال غرب افغانستان سفر کنند ولی به دلیل برف‌باری و بسته شدن راه عازم ولایت فراه شدند.

اعضای این کاروان در مسیر هرات-فراه بود که طالبان آنان را با خود بردند

درباره کاروان صلح افغانستان

کاروان صلح افغانستان که حدود دو سال قبل ایجاد شد و صدها کیلومتر راه را برای ترویج و حمایت از صلح پیاده طی کرده اند.

اعضای کاروان صلح قبلا اعلام کرده بودند که به سراسر افغانستان برای ایجاد صلح سفر خواهند کرد.

خواست اصلی این گروه اعلام آتش بس است. طالبان تاکنون به این درخواست جواب مثبت نداده است و حتی اجازه نداده تا به ولسوالی موسی قلعه مرکز اقتدار طالبان سفر کنند.

وقتی کاروان صلح هلمند در این ولایت ایجاد شد، بعد از طی ۷۰۰ کیلومتر در بهار سال ۱۳۹۷ به کابل رسید، این کاروان بعد فاصله نزدیک به ۵۰۰ کیلومتری تا ولایت بلخ را با پای پیاده پیمود.

ابتکار کاروان صلح هلمند را اقبال خیبر، دانشجوی ۲۷ ساله رشته پزشکی بر عهد دارد که همراه با هفت نفر دیگر از هلمند با پای پیاده به کابل آمدند و پیاده مسیرشان را تا ولایت بلخ ادامه دادند.

در نخستین روزهای سال خورشیدی ۱۳۹۷، مسابقه کُشتی در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند به مناسب جشن نوروز برپا بود که یک انفجار انتحاری در محل برگزاری مسابقه رخ‌داد و جان ۱۳ نفر را گرفت. بعد از این حادثه جمعی از اهالی لشکرگاه خیمه تحصن برپا کردند و خواهان برقراری آتش‌بس در ولایت هلمند شدند.

معترضان اعلام کردند که با کاروانی از مردم به ولسوالی موسی‌قلعه، مرکز اقتدار طالبان خواهند رفت، ولی گروه طالبان هشدار داد که حاضر نیست امنیت این کاروان را تامین کند. این کاروان بعد از آن به کابل آمد و با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و بعد برای تشویق طرف‌های درگیر به صلح، پیاده به سمت شمال حرکت کرد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا