خبر تازه

سازمان ملل: نامزدها و هواداران نتیجه انتخابات افغانستان را بپذیرند

نماینده ویژه سازمان ملل در ادامه افزوده که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هرچه باشد، صلح مهمترین مسئله برای حکومت بعدی این کشور است

تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هواداران شان خواسته که به کمیسیون‌های انتخاباتی اجازه دهند کارشان را تمام کنند و همه آنان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند.

او شب گذشته( ۲۵ قوس/آذر) در نشست شورای امنیت سازمان گزارش خود را درباره اوضاع افغانستان ارائه کرد.

آقای یاماموتو به اعضای شورای امنیت گفت که امیدوار است نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درآینده نزدیک اعلام شود.

او افزود: “من از همه طرف‌های دخیل در انتخابات می‌خواهم که اجازه دهند، نهادهای انتخاباتی مسئولیت‌های شان را به شمول رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی انجام دهند. از نامزدها و حامیان شان می‌خواهم که پس از رسیدگی قانونی به شکایت‌های انتخاباتی، نتیجه را بپذیرند.”

این مقام سازمان ملل خواستار هماهنگی تلاش‌های صلح و سپردن رهبری آن به خود افغان‌ها شد.

آقای یاماموتو در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که مسئولیت حکومت آینده افغانستان تامین صلح، ایجاد توسعه، کاهش فقر، حمایت از حقوق بشر و پاسخگویی است.

او تاکید کرد که جامعه جهانی نیز می‌خواهد که در این زمینه‌ها با دولت افغانستان همکاری کند.

آقای یاموتو در نشست شورای امنیت سازمان گزارش خود را درباره اوضاع افغانستان ارائه کرد

این مقام سازمان ملل در ادامه افزوده که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هرچه باشد، صلح مهمترین مسئله برای حکومت بعدی این کشور است.

او با اشاره به دور تازه گفتگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان و همچنین تلاش‌ها برای ادامه گفتگوهای بین‌الافغانی گفت که این نشان دهنده علاقه مندی شدید به صلح در میان مردم افغانستان است.

آقای یاموتو تاکید کرد که در روند صلح تلاش‌های صورت گرفته و مسائل کلیدی وجود دارد که در روند صلح باید به آنها توجه شود.

او این مسائل را ” کاهش خشونتها، برقراری آتش بس و یافتن راه قابل قبول برای تقویت دستاوردها در زمینه حقوق بشر، تأمین عدالت و حکومتداری” برشمرد.

نشست دیروزی کمیسیون انتخابات پرتنش بود

جنجال انتخابات افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان/مهر برگزار شد. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان/مهر اعلام شود اما به تاریخ ۲۳ عقرب/آبان به تعویق افتاد که در این تاریخ نیز اعلام نشد.

اختلافات و اعتراض‌ها بر روند بازشماری آرا که برای اعلام نتایج ابتدایی لازمی است، بار دیگر اعلام این نتایج را به تعویق انداخت. کمیسیون مستقل انتخابات هنوز تاریخ جدید را برای اعلام این نتایج اعلام نکرده است.

روند بازشماری آرا که برای دومین بار پس از یک توقف پنج روزه، به تاریخ ۲۶ عقرب/آبان آغاز شده بود، در ۲۷ ولایت پایان یافته اما معترضان مانع آغاز آن در هفت ولایت؛ پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان، تخار و بدخشان شدند ولی بتازگی آنان به بازشماری در این ولایتها نیز موافقت کرده‌اند.

اکثریت تیم‌های انتخاباتی با روند بازشماری آرا مخالف و گفته‌اند نتایج آن را نمی‌پذیرند. در این میان تیم انتخاباتی آقای غنی، از روند بازشماری آرا حمایت کرده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا