خبر تازه

طالبان: ملابرادر و جواد ظریف در تهران دیدار کردند

طالبان گفته که برادر و ظریف در تهران دیدار کرده‌اند

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده که هیأتی گروه طالبان به ریاست ملا برادر آخند، معاون این گروه و رئیس دفتر قطر به تهران سفر کرده است. ایران نیز این دیدار را تایید کرده است.

او در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که این هیأت در تهران با مقام‌های ارشد ایران از جمله جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

آقای شاهین افزوده که در این دیدار موضوعاتی همانند روند صلح و مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران بطور مفصل بحث شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز گفته که ملابرادر آخند زاده روز گذشته ( سه‌شنبه،پنجم قوس/آذر) به تهران سفر کرده است.

در خبرنامه سخنگوی طالبان نیز آمده که دو طرف در مورد “راه‌های حل مسالمت آمیز معضل افغانستان” و روند جاری به تفصیل صحبت کرده‌اند.

طالبان افزوده که مقام‌های ایرانی برای حفظ روابط بهتر با مردم افغانستان ابرازامیدواری کردند و برای حل مشکلات مهاجرین افغان در این کشور تعهداتی نمودند.

این اولین بار نیست که اعضای طالبان از ایران دیدار می‌کنند. بعد از لغو مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان، هیأت دیگری از سوی این گروه به ریاست عبدالسلام حنفی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر ۲۵ سنبله/ شهریوربه ایران سفر کرد.

در تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا – گفت که در ملاقات وزیر خارجه این کشور با هیئت طالبان، طرف ایرانی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک همسایگی ابراز آمادگی کرده است.

ایرنا به نقل از منابع وزارت خارجه گفته است که این دیدار “در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان انجام شد و مهمترین هدف آن ترغیب طرف‌های افغان به گفت و گوهای بین الافغانی، تشویق به یافتن راه حل مسائل از طریق گفت و گو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی” صورت گرفت.

به گفته وزارت خارجه “جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم نقش آفرینی گروه‌های افغانستانی با مشارکت و محوریت دولت این کشور برای گفت و گو و حل مشکلات افغانستان و تامین امنیت تاکید کرده است.”

پیش از این، برخی منابع و مقامات افغانستان حکومت ایران را به حمایت و کمک مخفیانه به گروه طالبان متهم کرده‌اند.

هیأت طالبان با مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران دیدار کرده است

هدف این سفر صحبت درباره روند صلح افغانستان، تحولات اخیر، پیشرفت و مصونیت پروژه های اقتصادی ایران در افغانستان از عملیات طالبان و راهکارهای صلح پایدار اعلام شده بود.

این سفر هیأت طالبان با واکنش تند دولت افغانستان همراه بود، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان از این رفتار تهران انتقاد کرده و گفته بود که “میزبانی ازین گروه، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورهاست.”

طالبان قبل از این نیز از ایران دیدار کرده بودند. تهران بارها اعلام کرده که مقام‌های کابل از قبل درباره این دیدارها اطلاع داشتند. تمایل ایران به آوردن صلح در افغانستان دلیل این گفتگوها خوانده شده است.

طالبان‌ هم چنان افغانهارامی‌کشندوبه افتخارمسوولیت آنرامی‌گیرند. روایت طالبان جنگ،خشونت وکشتارمردم است.طالبان یک خطرجدی برای امنیت منطقه وجهان است.میزبانی ازین گروه،خلاف تمام اصول وروابط میان کشورهاست وبه ویژه برای حکومت افغانستان که همیشه خواهان روابط حسنه باهمسایه‌های می‌باشد. ۴۲۰ ۱۶:۱۳ – ۲۶ شهریور ۱۳۹۸اطلاعات و حریم شخصی آگهی‌های توییتر

طالبان و آمریکا و در آستانه امضاء موافقتنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان مرده است.

اخیرا یک منبع گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات آمریکا و گروه طالبان مجددا از سر گرفته شده است.

به گفته این منبع زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در کشور قطر دیدار کرده ‌است.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی اختصاصی با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته بود که “بر روی یک توافق با طالبان کار می‌کنیم، ببینیم چه می‌شود.”

او در این مصاحبه افزوده بود که دفعه قبل آمریکا و طالبان به توافق نزدیک شده بودند، “اما طالبان فکر می‌کردند که کشتن مردم کار درستی است. آنها گمان می‌کردند که با این کار می‌توانند از موضع قدرت مذاکره کنند.”

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا