خبر تازه

کرزی: کشور به سمت بحران می‌رود

آقای کرزی از رئیس جمهوری افغانستان خواست که برای بهبود وضعیت اقدام کند

حامد کرزی، رئیس جمهوری پشین افغانستان در یک نشست خبری در کابل هشدارداد که کشور به سمت بحران می‌رود و از حکومت خواست که برای حل مشکل اقدام کند.

وی امروز خطاب به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که دقت کند و اوضاع مملکت را بسنجد و با همکاری مردم افغانستان در بهبود وضعیت اقدام کند.

آقای کرزی وعده داد که برای بهبود وضعیت و حمایت از حقوق مردم افغانستان با دولت همکار خواهد بود. او تاکید کرد که حکومت نگذارد کشور از این بیشتر خراب شود.

رئیس جمهور پشین افغانستان گفت که اکنون امید به زندگی در افغانستان کاهش یافته و این روند باعث شده که شمار زیادی از جوانان به خارج افغانستان مهاجرت کنند.

‘آزادی بیان در خطر است’

آقای کرزی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان در این کشور گفت که یکی از اهداف قانون اساسی افغانستان، مردم سالاری، آزادی بیان و آزادی اجتماع است ولی اکنون این حق در معرض تهدید قرار دارد.

رئیس جمهوری پشین درباره اینکه چه کسی باعث تهدید آزادی بیان شده، توضیح نداد ولی گفت که اکنون خبرنگاران و صاحب نظران بعد از ابراز نظر تهدید می‌شوند.

آقای کرزی مدعی شد در سه سال اخیر خبرنگاران و تحلیل گران به او گزارش کرده‌اند، وقتی چیزی را گفته و یا تحلیلی را نوشته به آنان تلفن زده شده و به خاموشی تهدید شده‌اند.

آقای کرزی گفت که آزادی بیان در افغانستان در خطر است

او همچنین اضافه کرد که سیاستمداران کشور نیز به او مراجعه کرده و گفته‌اند آنان تهدید شده که علیه‌شان پرونده ساخته خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که از یک سال قبل که روند گفتگوهای صلح میان طالبان و آمریکا آغاز شد، این تهدیدها برای کسانی که از روند صلح حمایت کردند، بیشتر شد.

او همچنین گفت که ملاعبدالسلام ضعیف، سفیرسابق طالبان در پاکستان بعد از شرکت در کنفرانس “بین الافغانی” مسکو در خانه‌اش توسط نیروهای امنیتی افغانستان تهدید شد. او افزود شخصیت‌های دیگر که برای صلح کار می‌کردند، نیز تهدید شدند و در نهایت در روزهای گذشته وحید مژده کشته شد.

آقای کرزی گفت که از حق صلح برای مردم افغانستان و حق اظهار نظر، نیت و فکرشان درباره صلح حمایت خواهد کرد.

او درباره اینکه با آمدن صلح نباید دستاوردهای ۱۸ ساله از دست برود، گفت که دستاوردهای ۱۸ سال در کنار احکام اسلامی، آزادی بیان، حق رای و مردمسالاری است نه جاده و سایر موارد که اگر مردم افغانستان از آزادی بیان محروم شدند از تمام آزادی‌های خود محروم می‌شوند.

آقای کرزی گفت که پیر و جوان افغانستان از این حقوق دفاع خواهد کرد.

آقای کرزی گفت که از نیروهای امنیتی نباید برای اهداف شخصی، سیاسی و یا ضد صلح استفاده شود

‘نیروهای امنیتی بی‌طرف باشند’

او درباره نیروهای امنیتی افغانستان گفت که آنان خدمتکار مردم بوده و نباید گذاشت که از آنان برای اهداف شخصی، سیاسی و یا ضد صلح استفاده شود.

نیروهای امنیتی باید مطلق بی‌طرف و در خدمت منافع عالیه ملت خود باشند، که منافع علیای ملت؛ حرمت به زندگی، خانه، خانواده، مسکن و صلح مردم است.

آقای کرزی افزود که عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات نیز به معنی رفراندوم بدون صدا علیه وضعیت کنونی است. او گفت که انتخابات “به نظر ما مفید نیست، من و شماری از افغان‌ها بیشتر طرفدار صلح بودیم.” مشارکت اندک مردم نیز تایید کننده این نظر است.

او در انتخابات ریاست جمهوری امسال به صورت علنی از نامزدی حمایت نکرد.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا