خبر تازه

طالبان: انس حقانی و دو زندانی دیگر طالبان به قطر رسیدند

منابعی در دفتر سیاسی طالبان در قطر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که انس حقانی و دو زندانی دیگر طالبان به قطر رسیده‌اند.

این منبع به محفوظ ذبیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی، گفته که این سه عضو گروه طالبان دیروز دوشنبه ( ۲۷ عقرب/آبان) به قطر منتقل شده‌اند.

این منبع نگفت که این سه زندانی به آنان تحویل داده شده و یا خیر؟

او که خواست نامش برده نشود، جزئیات بیشتری درباره محل نگهداری زندانیان و اینکه در قطر در کجا مستقر هستند، نداد.

قرار بود انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان، کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی، که طالبان آنان را چند سال قبل در کابل ربودند، مبادله شوند.

انس حقانی، فرد درجه دوم شبکه حقانی خوانده می‌شود و مالی خان و عبدالرشید نیز از افراد مهم طالبان معرفی شده‌اند.

گروه طالبان با انتشار ویدیویی از کوین کینگ استرالیایی (سمت چپ) و تیموتی ویکس آمریکایی (راست)، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان از اسارت آنها خبر داده بودند اما در حالی که رهایی این دو در روزهای گذشته خبرساز بوده، اثری از آنها نمایان نشده است

روز سه‌شنبه (۲۱ عقرب/آبان) آقای غنی اعلام کرد که برای رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید) را به طور مشروط از زندان دولت افغانستان آزاد می‌کند.

قرار بود که زندانیان طالبان هفته گذشته به قطر منتقل شوند و حتی خبرهای درباره انتقال آنان نیز مخابره شد ولی بعدا ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که انس حقانی و دو تن دیگر از رهبران شبکه حقانی هنوز درزنداند و آزاد نشده‌اند. علت تاخیر در رهایی آنان “عدم رعایت شرایط از سوی طالبان” اعلام شد.

انس حقانی، مالی خان وحافظ رشید،سه عضو گروه حقانی هنوزهمدر بند دولت جمهوری اسلامی افغانستان قراردارند. عدم رعایت شرایط ازسوی طالبان باعث معطل شدن پروسه‌ی تبادله گردیده است.
دولت افغانستان پروسه‌ی تبادله راتحت بازنگری قرارداده و در روشنایی مصالح و منافع علیای کشور اقدام خواهند کرد. ۴۷۸ ۱۸:۰۴ – ۲۵ آبان ۱۳۹۸

انتقال این زندانیان به قطر درست زمانی اعلام می‌شود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که رئیس جمهور غنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، شب گذشته تلفنی صحبت کرده است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده که هردوجانب گام‌های آینده و لازم را برای اجرای تصمیم اخیر حکومت افغانستان در زمینه رهایی سه زندانی “عالی‌رتبه‌ای طالبان/حقانی” مورد غور و بررسی قرار دادند.

در ادامه این خبرنامه آمده که مقام‌های آمریکا با حمایت از تصمیم رئیس‌ جمهورغنی “تعهد سپردند که با حکومت افغانستان یک‌جا کار کنند، تا در صورت عدول طالبان از تعهدات شان‌ در برابر هرگونه اعمال خشونت‌های احتمالی از سوی این گروه، پاسخ دهند.”

در این خبرنامه توضیح داده شده که دو طرف بر سر آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها به عنوان پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات “بین‌الافغانی” به هدف دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان، موافقت کردند.

رئیس جمهوری افغانستان آزادی انس حقانی را زمینه ساز گفتگوی طالبان با دولت دانسته است

انس حقانی کیست؟

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. سراج الدین حقانی در حالی که رهبر این شبکه است، معاون هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز است.

انس حقانی در مهر/میزان سال ۱۳۹۳ زمانی که به گفته امنیت ملی افغانستان فرد شماره دوم شبکه حقانی بود، از سوی این نهاد بازداشت شد و تاکنون در زندان این نهاد به سر می‌برده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا و افغانستان می‌گویند شبکه حقانی مسئول اصلی مرگبارترین حملات در کابل بوده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا