خبر تازه

انتخابات افغانستان؛ با وجود ادامه اختلاف‌ها، روند بازشماری آرا دوباره آغاز شد

روند بازشماری بعد از چند روز توقف دوباره ازسر گرفته شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که امروز یکشنبه ۲۶ عقرب/آبان روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را از سر گرفته است.

این روند که قرار است در آن آرای بیش از هشت هزار محل رای دهی بازشماری شود، حدود ۹ روز پیش آغاز شده بود اما به دنبال اعتراض شماری از ستادهای انتخاباتی و نمایندگان احزاب چهارشنبه گذشته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات متوقف شد.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که بازشماری آرا پیش از متوقف شدن در ولایات بادغیس، ارزگان، بامیان، لغمان، میدان وردک و نیمروز تکمیل شده بود.

این کمیسیون در زمان توقف روند گفته بود که معترضان مانع آغاز این روند در ده ولایت شده‌اند اما جریان این روند در سایر ولایات نیز متوقف می‌شود.

حالا کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید پس از برگزاری دو نشست فنی با معترضان به پرسش‌های آنها پاسخ داده و روند بازشماری آرا در ۲۸ ولایت امروز آغاز شده است.

کمیسیون انتخابات گفته که معیار شمارش رای‌های دارای علامت بیومتریک است

این نهاد همچنین گفته کارمندان متخلف در روند انتخابات به کمیسیون رسیدگی به شکایات معرفی خواهند شد و در روند بازشماری آرا سهمی ندارند.

اما به نظر می‌رسد نشست‌های برگزار شده، مخالفان روند بازشماری آرا را قانع نساخته است.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و از نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری، از مخالفان اصلی روند بازشماری آرا بود.

نمایندگان این تیم پس از نشست با کمیسیون بار دیگر تاکید کردند که تا سرنوشت آرایی که به نظر آنها باطل است، معلوم نشود، با بازشماری آرا موافقت نمی‌کنند.

اسدالله سعادتی، نامزد معاونت دوم در تیم انتخاباتی آقای عبدالله در یک نشست خبری به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد که اگر این روند بدون توافق با شرکای انتخاباتی آغاز شود، کمیسیون انتخابات آغازگر یک بحران در افغانستان خواهد بود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز امروز با نشر اعلامیه‌ای بار دیگر مخالفت‌شان را با روند بازشماری آرا اعلام کرده و آن را در تضاد با “منافع عمومی و ثبات ملی کشور” خوانده است.

تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و دیگر نامزد پیشتاز انتخابات از موافقان روند بازشماری آرا بود اما تقریبا سایر تیم‌ها همه مخالف این روند بودند.

کمیسیون انتخابات بازشماری آرای بیش از ۸ هزار محل رای دهی را حدود ۹ روز پیش آغاز شده بود

جنجال انتخابات بر سر کدام آرا است؟

تیم ثبات و همگرایی پیش از این اعلام کرده بود که آنها خواهان باطل شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار رای هستند.

این آرا به اساس گفته‌های اعضای این تیم، شامل ۱۳۷ هزار رای قرنطین شده است که بدون اطلاع تیم‌های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده، بیش از صد هزار رای ثبت شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ششم میزان/مهر) و بیش از پنجاه هزار رای ثبت شده با تصاویر تکراری و یا عکس‌های گرفته شده از روی عکس می‌باشد.

کمیسیون انتخابات می‌گوید تفاوت آرا در محاسبه نهایی به دلیل تفاوت در آرای ثبت شده در کارت حافظه و آرای ثبت شده در دستگاه‌های بیومتریک است. همچنین این نهاد آرای ثبت شده در زمان خارج از جریان برگزاری انتخابات را یک مشکل فنی خوانده است. کمیسیون در مورد آرا با تصاویر مشابه توضیحی نداده است.

آرای معتبر انتخابات پارلمانی افغانستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار اعلام شده است

همچنان شماری از ستادهای انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخاباتی اعتراض شان را به بازشماری نزدیک به ۲۵۰۰ محل رای دهی اعلام کرده بودند که به گفته آنها دستگاه‌های بیومتریک آنها و یا حافظه دستگاه‌های آنها تاکنون ناپدید است و به اساس یکی از فیصله‌های اخیر کمیسیون شامل روند بازشماری آرا گردیده است.

کمیسیون انتخابات به تازگی فیصله کرده که آرای این محلات که به دلیل مشکلات در دستگاه بیومتریک وارد سیستم نشده، بازشماری و سرنوشت‌شان مشخص شود.

بسیاری از تیم‌های انتخاباتی تاکید دارند که شمارش این آرا کاملا مخالف قانون و فیصله کمیسیون مبنی بر معتبر بودن آرای بیومتریک شده است.

اما کمیسیون تاکید دارد که آنها هنوز در مورد معتبر یا نامعتبر بودن این آرا تصمیم نگرفتند و تنها برای بررسی سرنوشت این آرا، آنها را شامل بازشماری کردند.

کمیسیون انتخابات افغانستان پس از برگزاری انتخابات اعلام کرد که تنها آرایی در این روند معتبر شناخته می‌شود که بیومتریک شده باشد. این کمیسیون آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یک میلیون و هشتصد و چهل و سه هزار رای اعلام کرده است.

این کمیسیون در زمان توقف روند گفته بود که معترضان مانع آغاز این روند در ده ولایت شده‌اند

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان/مهر برگزار شد. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان/مهر اعلام شود اما به تاریخ ۲۳ عقرب/آبان به تعویق افتاد.

اما به دنبال اختلافات و اعتراض‌ها بر روند بازشماری آرا که برای اعلام نتایج ابتدایی لازمی است، بار دیگر اعلام این نتایج به تعویق افتاد.

کمیسیون مستقل انتخابات هنوز تاریخ جدید برای اعلام این نتایج را اعلام نکرده است اما گفته مشکلات در روند بازشماری آرا دیر رسیدن اطلاعات از شرکت “درملوگ” دلیل اصلی تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات است.

اعضای کمیسیون پیش از این گفته بودند که برای تکمیل روند بازشماری به سه تا پنج روز زمان نیاز دارند.

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز قرار بود بر اساس تقویم اولی، در ۱۶ عقرب/آبان اعلام شود که اکنون به تاخیر افتاده اما تاریخ جدید آن اعلام نشده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا