خبر تازه

جدال سازمان ملل و عضو کمیسیون انتخابات افغانستان؛ یوناما: قضیه راعادلانه بررسی کنید

آقای عبدالله ادعای مطرح شده در نامه یوناما را کاملا رد کرده است

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما اعلامیه‌ای را منتشر کرده و در آن از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته تا قضیه مولانا محمد عبدالله، عضو این کمیسیون را به صورت عادلانه و کامل بررسی کرده و یافته‌هایش را به موقع به نشر رساند.

چند روز پیش نامه‌ای که آقای تادامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی (دبیرکل) سازمان ملل متحد در افغانستان به حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده بود، رسانه‌ای شد.

وی در این نامه نوشته است که مولانا محمد عبدالله به بصیر علی، مسئول مرکز معلومات این کمیسیون “اهانت مذهبی و قومی” و او را “تهدید به مرگ” کرده است.

آقای عبدالله این نامه را از بنیاد رد کرده و ادعاهای مطرح شده در آن را دروغ محض خوانده بود.

او همچنین از سازمان ملل خواست که به “کانال هایی” گوش ندهد که “به نفع و یا ضرر یک یا چند نامزد” ایجاد شده است.

در اعلامیه تازه یوناما، هدف از فرستادن این نامه حمایت از شفافیت امور کمیسیون انتخابات و احترام به قانون انتخابات خوانده شده است.

این سازمان از درز کردن نامه یاد شده ابراز نگرانی کرده و گفته اشت بعضی با پرداختن جنبه سیاسی به این نامه تلاش کرده‌اند تا هدف و محتوای این نامه را نادرست جلوه دهند.

یوناما در این اعلامیه تاکید کرده که این نهاد در بی طرفی مطلق و با احترام به قانون انتخابات افغانستان از ادارات انتخاباتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تقلب حمایت می‌کند.

این نامه یوناما در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد

قضیه از چه قرار بود؟

در نامه یوناما به رئیس کمیسیون مستقل انتخابات آمده بود که مشاوران فنی پروژه حمایت از انتخابات سازمان ملل در یک جلسه شاهد رفتار “اهانت آمیز” آقای عبدالله بودند.

یوناما رفتار آقای عبدالله را کاملا غیرقابل قبول و مغایر با ماده هفدهم قانون انتخابات افغانستان خوانده بود.

در ماده هفدهم قانون انتخابات افغانستان آمده: “اعضای کمسیون مکلفند حین اتخاذ تصمیم، منافع علیای کشور و احکام قانون اساسی افغانستان را رعایت نموده و از اعمال هر نوع تبعیض و تعصب نژادی، قومی، منطقوی، حزبی، لسانی، مذهبی و جنسیتی اجتناب ورزند.”

آقای عبدالله اما در واکنش به این نامه در یک نشست خبری گفت این مساله را پیگیری می‌کند و ازطریق قانون داخلی و بین‌المللی علیه کسانی که این اطلاعات نادرست را به یوناما رسانده اقامه دعوا خواهد کرد.

این نامه واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. شماری به حمایت از آقای عبدالله و شماری در مخالفت با او نوشتند. شماری از معترضان نیز دو روز پیش در بیرون کمیسیون انتخابات گردهم آمده و خواهان برکناری آقای عبدالله شدند.

آرای معتبر انتخابات پارلمانی افغانستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار اعلام شده است

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان/مهر برگزار گردید. اعلام نتایج ابتدایی این انتخابات قبلا یک بار به تعویق افتاد و قرار بود امروز اعلام شود اما برای بار دوم نیز به تعویق افتاد.

روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چند روز پیش آغاز شد اما به دنبال اعتراضات شماری از تیم‌های انتخاباتی روز گذشته دوباره متوقف شد. تکمیل این روند برای اعلام نتایج ابتدایی لازمی است.

بخش از آرای این انتخابات جنجالی شده و شماری از تیم‌های انتخاباتی پیش از انجام روند بازشماری خواهان باطل شدن این آرا هستند.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان از نامزدان پیشتاز این انتخابات، از مخالفان اصلی روند بازشماری است. اعضای این تیم ادعا دارند که حدود ۳۰۰ هزار رای نامعتبر از سوی کمیسیون در روند بازشماری شامل شده که باید باطل اعلام شود.

شمارش آرای نزدیک به ۲۵۰۰ محل رای دهی نیز از موارد اختلافی است. گفته شده دستگاه‌های بیومتریک یا حافظه این دستگاه‌ها در این محلات ناپدید شده و یا اطلاعات آنها به سرور مرکزی کمیسیون نرسیده است.

کمیسیون خواهان بازشماری این آرا نیز شده تا در مورد سرنوشت آنها تصمیم بگیرد اما تیم‌های انتخاباتی بازشماری این آرا را با توجه به فیصله کمیسیون مبنی بر معتبر بودن تنها آرای بیومتریک شده، خلاف قانون می‌دانند.

اما تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، دیگر نامزد پیشتاز این انتخابات با روند بازشماری آرا موافق بود و از ابتدا حمایتش را از آن اعلام کرده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته اعلام کرد به اعتراضات و نگرانی‌های برخی احزاب سیاسی، نامزدها و نهادهای جامعه مدنی رسیدگی خواهد کرد و بعدا روند بازشماری را از سر خواهد گرفت.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا