خبر تازه

هیأت طالبان برای مذاکره با مقام‌های پاکستان به اسلام آباد می‌رود

براساس گزارش‌ها در زمان سفر هیأت طالبان آقای خلیلزاد نیز در اسلام آباد است

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده که قرار است یک هیأت گروه طالبان امروز چهارشنبه به پاکستان سفر کند.

او در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که ریاست این هیأت را ملا عبد الغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به عهده دارد و قرار است که این هیأت درباره “موضوعات مهم ” با مقام‌های ارشد پاکستانی صحبت کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این سفر در صفحه توییترش نوشته “صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آنرا نداشته باشد، هیچ گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.” زمستان سال گذشته نیز قرار بود که هیأت ۹ نفره طالبان از پاکستان دیدار کند. از آنجای که بیشتر اعضای ارشد گروه طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد، دولت افغانستان با شکایت به زمان ملل مانع سفر این هیأت به اسلام آباد شد.

قبل از این هیأت طالبان به کشورهای روسیه، چین و ایران سفر کرده بودند و این چهارمین سفر رسمی گروه طالبان بعد از شکست مذاکرات این گروه با آمریکا در قطر است.

Sediq Sediqqi‏ @SediqSediqqi

صلح؛ اولویت ما است. صلحی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان به پیش برده شود، منجر به تامین صلح پایدار و با عزت در افغانستان می‌گردد. درپروسه‌ی صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آنرا نداشته باشد، هیچ گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود. صلح؛از خواست های عمده‌ی مردم افغانستان است

۱۰:۲۵ PM – 1 Oct 2019

طالبان و آمریکا و در آستانه امضاء توافق‌نامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان “مرده” است.

بعد از این تصمیم آمریکا شیر محمد عباس استانکزی، رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان در کشور قطر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواست که گفتگوهای صلح را دوباره از سرگیرد.

اما آقای ترامپ به با اشاره به حمله‌های خونین طالبان نوشته بود که راه‌های به مراتب بهتری برای آمادگی مذاکرات وجود داشت. او گفته بود که طالبان می‌فهمند خطای بزرگی کردند و حالا نمی‌دانند چطور جبران کنند.

وزارت خارجه افغانستان نیز دیروز اعلام کرده بود که انتطار دارد مذاکرات صلح به زودی آغاز شود. قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر/میزان، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود که اولویت این کشور اکنون برگزاری انتخابات است نه صلح.

براساس گزارش‌ها زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز اکنون در پاکستان به‌ سر می‌برد. هر چند که گزارش شده ماموریت او رهایی استادان دانشگاه آمریکایی است که توسط طالبان ربوده شده‌اند.

گفته می‌شود که عمران خان در حاشیه اجلاس سازمان ملل با آقای ترامپ دیدار و درباره صلح افغانستان گفتگو کرده است.

وزارت خارجه پاکستان بعد از توقف گفتگوهای طالبان و آمریکا گفته بود که نمایندگان آمریکا و طالبان باید از خود تعهد نشان دهند تا روند گفتگوهای صلح به گونه بهتر دنبال شود.

وزارت خارجه پاکستان افزوده بود که برای فراهم کردن تسهیل در روند گفتگوهای صلح افغانستان تلاش می‌کند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا