خبر تازه

عمران خان: ارتش پاکستان القاعده را برای جنگ در افغانستان آموزش داد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روز گذشته در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفت: “ارتش پاکستان و ای‌اس‌ای [سازمان اطلاعات پاکستان]، القاعده را برای جنگ در افغانستان آموزش دادند، پس همیشه یک رابطه میان القاعده وای‌اس‌ای بوده”.

این اولین بار است که نخست وزیر پاکستان با چنین صراحتی رابطه میان القاعده و سازمان اطلاعات و استخبارات پاکستان (ای‌اس‌ای) را تایید می‌کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد.

اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در سال ٢٠١١ در ابیت‌آباد در نزدیکی اسلام آباد توسط کماندوهای آمریکایی کشته شد اما مقام‌های پاکستانی همواره منکر اطلاع از پناه گرفتن رهبر القاعده در پاکستان شده‌اند.

عمران خان در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا نیز اظهار داشت که توقف مذاکرات میان آمریکا و طالبان برای پاکستان “دردناک” بود، آنهم درست وقتی که توافق‌ صلح قرار بود امضاء شود.

نخست وزیر پاکستان گفت: “به خاطر پاکستان نیست که آمریکا در افغانستان موفق نمی‌شود. “

عمران خان تاکید کرد که افغانستان “راه‌حل نظامی ندارد. اگر شما (آمریکا) نوزده سال در آنجا موفق نشدید، نوزده سال دیگر هم موفق نمی‌شوید”. او گفت که این موضوع را در دیدارش به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز به وی خواهد گفت.

“. . . there’s not going to be a military solution [in Afghanistan]. For nineteen years if you have not been able to succeed, you’re not going to be able to succeed in another nineteen years,” @ImranKhanPTI said at CFR.

Watch his full conversation: https://t.co/YNY1KbtLxq #UNGA pic.twitter.com/bbKXpFRRmO— Council on Foreign Relations (@CFR_org) ۱ مهر ۱۳۹۸

پایان پست توییتر شماره از @CFR_org

تاکید مجدد ترامپ بر مساله کشمیر

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نیویورک ابراز امیدواری کرد که پاکستان و هند برای حل اختلافات خود در مورد مساله کشمیر همکاری کنند.

آقای ترامپ در در کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان گفت: آماده میانجیگری در باره (کشمیر) هستم، اگر این دو رهبر (هند و پاکستان) بخواهند باید کمک کنیم.

دونالد ترامپ افزود: “من به (عمران خان) و به پاکستان اعتماد دارم، زیرا بسیاری از پاکستانی‌ها در نیویورک دوستان من هستند”

رئیس جمهور آمریکا این سخنان را در حالی ابراز کرد که کمتر از ٢۴ ساعت پیش با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در گردهمایی بزرگی در هوستون گفته بود که آمریکا در کنار هند در “پاک کردن دنیا از تروریسم اسلامی” است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: “من با هند نیز روابط خوبی دارم و اگر تصمیم بگیرند از این سکو استفاده کنند فکر می‌کنم باید کمک کنیم”.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا