خبر تازه

حمله طالبان به زابل؛ دست‌کم ‘ ۱۳ غیرنظامی و ۲ پلیس’ کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند

زخمی‌های انفجار زابل به بیمارستان‌های خصوصی منتقل شده‌اند

وزارت داخله/کشور افغانستان اعلام کرده که در نتیجه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر قلات مرکز ولایت زابل در جنوب افغانستان دستکم ۱۵ نفر از جمله ۱۳ غیر نظامی و دو پلیس کشته و ۶۶ غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند. گروه طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته است.

این انفجار حوالی ساعت ۵ صبح امروز به وقت محلی رخ داده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صفحه توییترش نوشته که شفاخانه ملکی/بیمارستان غیر نظامی شهر قلات مورد حمله قرار گرفته است. او گفته که زنان و کودکان نیز مشمول زخمیان این رویداد هستند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان افزوده که این آمار نهایی نیست و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

Nasrat Rahimi‏ @NasratRahimi12

در نتیجه یک موتر بم که صبح امروز بالای یک شفاخانه ملکی در شهر قلات ولایت زابل صورت گرفت به اساس معلومات ابتدائی به تعداد ۱۵ نفر ملکی بشمول ۲ نفر پولیس ملی شهید و به تعداد ۶۶ نفر ملکی شامل اطفال و خانم ها مجروح گردیده اند. این ارقام نهایی نیست احتمال تغییر در آمار وجود دارد. ۱۰:۴۲ PM – 18 Sep 2019

اما منابع دولتی ولایت زابل آمار متفاوتی از کشته‌ها و زخمیان را گزارش داده‌اند. رحمت‌الله یارمل، والی زابل اما به بی‌بی‌سی گفت که در این رویداد ۱۰ نفر کشته و ۹۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند و عطا جان حق بیان، رئیس شورای ولایتی زابل می‌گوید در این رویداد ۲۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صفحه توییترش نوشته که شفاخانه ملکی/بیمارستان غیر نظامی شهر قلات مورد حمله قرار گرفته است.

عطا جان حق بیان، رئیس شورای ولایتی زابل به بی‌بی‌سی گفت که در نتیجه این انفجار بیمارستان مرکزی این ولایت کاملا تخریب شده و زخمیان این رویداد به بیمارستان‌های خصوصی منتقل شده‌اند.

به گفته رئیس شورای ولایتی زابل در این رویداد منازل مسکونی اطراف بیمارستان این ولایت نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که ۲۰ آمبولانس و یک گروه از پزشکان از ولایت قندهار که در همسایگی ولایت زابل موقعیت دارد به این ولایت اعزام شده‌اند.

در این رویداد بیمارستان مرکزی این ولایت تخریب شده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به این حمله نوشت: ” طالبان با انجام این عملکرد وحشیانه و ضد ارزش‌های دینی و بشری، یکبار دیگر ثابت ساختند که جنگ آنان بر علیه مردم افغانستان بوده و به غیر از کشتار آنان و تخریب تاسیسات عامه، وظیفه دیگری ندارند.”

در ادامه این اعلامیه به نقل از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان آمده است که “طالبان که توان مقابله با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی ما را از دست داده‌اند، به انجام حمله‌های بزدلانه‌ تروریستی در محلات عامه، متوسل می‌شوند.”

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله در صفحه توییترش نوشت: “طالبان امروز یک شفاخانه در شهر قلات ولایت زابل را به بمب بستند. یک بمب‌گذار انتحاری طالبان با یک وسیله پر از مواد منفجره یک بیمارستان را مورد حمله قرار داد و این گروه مسئولیت آن را نیز به عهده گرفت. طالبان در حالی به هدف قرار دادن غیر نظامیان ادامه می‌دهند که رهبران آنان به ایران و روسیه سفر می‌کنند.”

 Sediq Sediqqi‏Verified account @SediqSediqqi

Taliban bombed a hospital today in Qalat #Zabul, a Taliban suicide bomber, with a vehicle full of explosives, targeted a hospital and took the responsibility for it. Taliban continue to target civilians while their leaders travel to Iran and Russia.

۱۰:۳۲ PM – 18 Sep 2019

 

گروه طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته و گفته که اداره امنیت ملی این ولایت را مورد حمله قرار داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته که در این رویداد ساختمان اداره امنیت ملی تخریب و شماری از سربازان این اداره کشته و زخمی شده‌اند.

او افزوده که شفاخانه/بیمارستان مرکزی این ولایت مورد هدف قرار نگرفته اما به دلیل جاگرفتن نیروهای این اداره در مناطق غیر نظامی به این بیمارستان نیز زیان رسیده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا