خبر تازه

قطع برق کابل اعتراض سفیر آمریکا را برانگیخت

به دلیل قطع برق وارداتی بیشتر بخش‌های شهر کابل در این روزها برق کافی ندارد

برق کابل چند روز قبل قطع و ساکنان شهر کابل را در تاریکی فرو برد. با ادامه قطع برق کابل جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان نیز اعتراض کرده است.

او در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که “می‌شنوم که اداره تدارکات ملی افغانستان اجازه خرید سوخت برای تنها نیروگاه حرارتی کابل را نمی‌دهد، – در حالی که آمریکا و نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو مشغول کمک به نیروهای امنیتی افغان هستند تا پایه‌ها/دکل‌های تخریب شده برق را ترمیم کنند. آیا این خبر درست است؟”

مایک پمپئو وزیر، خارجه آمریکا نیز گفته که در این روزها مردم افغانستان مجبورند تاریکی و سایر مشکلات را تحمل کنند که نتیجه حمله گروه طالبان بر خط انتقال نیرو است.

او گفته خطوطی که برق را به بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های شمار زیادی از افغان‌ها در سراسر این کشور منتقل می‌کرد، توسط طالبان قطع شده است.

اداره تدارکات ملی افغانستان در بیانیه‌ای اظهارات سفیر آمریکا را رد کرده و گفته که “تمام خریداری‌های شرکت ملی برق افغانستان مطابق قانون تدارکات به گونه عادی پیش می‌رود و هیچ گونه مانعی در زمینه وجود ندارد.”

این اداره نوشته که صلاحیت خرید سوخت شرکت ملی برق افغانستان چند برابر افزایش یافته و این شرکت حالا می‌تواند بدون طی مراحل روند تدارکاتی “با استفاده از روش منبع واحد از تصدی مواد نفتی سوخت خریدار کند.”

John R. Bass @USAmbKabul

Hearing reports the National Procurement Authority won’t authorize fuel purchases for the power plant providing the only electricity in Kabul – even while the U.S. & @ResoluteSupport help #Afghan security forces enable repairs to power transmission lines. Could this be true?

روز یکشنبه گذشته اداره ملی برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد که در نتیجه منهدم شدن چهار پایه/دکل برق در شمال افغانستان، برق وارداتی از ازبکستان و تاجیکستان به کابل و یازده ولایت دیگر قطع شد. این پایه‌ها “در نتیجه ادامه جنگ و انفجار مین‌ها” منهدم شده‌اند.

صبح امروز برشنا اعلام کرد با تفاهمی که با بزرگان محلی انجام داده نیروهای فنی برای بازسازی دکل‌های منهدم شده برق به منطقه رسیده و به دلیل مین‌گذاری اطراف دکل‌ها این افراد قادر به آغاز کار در صبح امروز، چهارشنبه ( ۲۷ شهریور/سنبله) نبوده و بعد از خنثی سازی مین اکنون بازسازی دکل‌ها آغاز شده است.

مشخص نیست که برق کابل تا چه زمان وصل خواهد شد ولی قطع برق در این روزها مشکلات زیادی را برای شهروندان کابل و ۱۱ ولایت دیگر ایجاد کرده است.

بر اساس اعلام برشنا خطوط انتقال برق ازبکستان و تاجیکستان هر کدام ۳۰۰ مگاوات برق به افغانستان می‌رساند که از یکشنبه تاکنون کاملا قطع است.

از ۶۰۰ مگاوات برق وارداتی ۴۰۰ مگاوات در شهر کابل مصرف و بقیه به ۱۱ ولایت دیگر افغانستان توزیع می‌شد.

با قطع شدن برق وارداتی اکنون نیروگاه‌های داخلی فقط قادر به تامین ۷۷ مگاوات برق برای شهر کابل هستند و این به معنی قطع برق در بیشتر قسمت‌های شهر است.

در گذشته دولت وحدت ملی افغانستان بارها مخالفت خود را با آنچه که در دوره‌های گذشته در زمینه تامین برق انجام شده، بیان کرده است. مقام‌های حکومت کنونی افغانستان معتقدند که میلیاردها دلار برای برق‌رسانی در گذشته مصرف شده ولی نتیجه‌اش پایدار نبوده است.

بطور نمونه برای تامین برق شهر قندهار در ۱۵سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های بین‌المللی هزینه شده، ولی تا چندی قبل شهروندان قندهار روزانه فقط یک ساعت برق داشتد.

نهادهای ناظر بر کمک‌های بین المللی در افغانستان معتقدند که بیشتر این پول‌ها برای خرید ژنراتورهای فرسوده و هزینه سوخت آنها به مصرف رسیده است.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا