خبر تازه

ریاست اجرایی افغانستان: خلیلزاد به تامین صلح سراسری و پایدار اطمینان داد

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی “از تامین صلح سراسری و پایدار “به او اطمینان داده است.

آقای خلیلزاد بعد از مذاکره ۱۰ روزه با نمایندگان طالبان به کابل آمده تا رهبران و مقام‌های ارشد دولت افغانستان را از جزئیات مذاکرات خود با نمایندگان طالبان در جریان بگذارد.

بعد از پایان دور نهم مذاکرات، آقای خلیلزاد اعلام کرد که در آستانه توافق با طالبان است، توافقی که به گفته او “خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند”.

ریاست اجرایی افغانستان اعلام کرده که آقای خلیلزاد، آقای عبدالله را در جریان آخرین جزئیات مذاکرات آمریکا و طالبان قرار داده است.

این نهاد افزوده که آقای خلیلزاد در جریان سفرش به کابل با تمام طرف‌ها مذاکره و گفت‌وگو خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرده که آقای خلیلزاد با محمد اشرف غنی دیدار کرده ولی جزئیاتی از این دیدار ارایه نکرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته در توییتی نوشت که دور نهم مذاکرات با طالبان “با کامیابی” به پایان رسیده است.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان ۳۱ اسد/مرداد در دوحه آغاز شد و مدت ده روز ادامه داشت.

پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرده بود که دو طرف تا روز اول سپتامبر، یعنی دیروز به توافقی دست یابند.

از سویی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، نیروهای نظامی آمریکا در یک منطقه افغانستان حضور خواهند داشت.

او به فاکس‌نیوز گفته بود که پس از امضای توافق‌نامه با طالبان، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان با کاهش حدود سی درصدی، به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا