پیام ها و اعلامیه هاریاست امور فرهنگی

پیام حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان بمناسبت عاشواری سال ۱۳۹۸

بسم رب الشهداء و الصدیقین

فرا رسیدن دهه ای عاشورا و سالروز قیام امام حسین که فرهنگ پیشرو انسانیت است به شما تسلیت عرض میداریم.

باید بدانیم که :

عاشورا نقطه ای عطف است در تاریخ بشر. چنین است که از امام حسین(ع) به مثابه ای “عقل سرخ” و “شگوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ” در چهارچوب “مصباح الهدی” تابنده در شبستان جهل، جنون و جنایت نور افشانده است، در واقع نهضت مقدس عاشورا “حماسه و عرفان” و حادثه ی” کربلا آذرخش تکان دهنده در آسمان تاریخ” و عاشورا “سرشک خون” در “کوی جانان” در پهنایی تفتیده کویر آدمیت بوده/ خواهد بود. عاشوار با همه حساسیت های مادی و معنوی خود، مهمتر و حساستر، نوع نگاه وارثان عاشورا به واقعه دلخراش طف است. گر چه عاشورا باالذات پیامدار است و اما نوع تلقی ویژه از عاشورا، عاشورا را فاقد پیام و خنثی میسازد. بنابر این یکی از میکانیزم ها که منتج به پیامدار شدن عاشورا میشود “عاشورا آگاهی” است. این آگاهی عاشورایی پیامد های ذیل را خواهد داشت:


۱- برگزار کنندگان مراسم عاشورایی باید دارایی شعور حسینی گردد. با خردمندی، عقلانیت و منطق عالی از مجالس، سخنرانی ها و سوگواری ها استفاده نمایند. مراسم سوگواری موجب تحقیر، وهن و سوء فهم دین مقدس اسلام نگردد بلکه هر مجلس سوگواری و هر مراسم روضه خوانی نمایانگر عقلانیت و خردورزی باشد.

۲- آگاهی عاشورایی ایجاب میکند که نسبت به شرایط، زمان و وضعیت جاری در جهان اشراف داشته باشیم. در قبال حوادث، رویداد ها و وقایع بصیرت، بینایی و قوه فرقان را پیدا کنیم. باید بدانیم که هیچ چیز برای ما خطرناک نیست و آنچه خطرناک است غفلت و بی خبری خود ما خواهد بود.

۳- هدف از عاشورا تنها سوگواری و روضه خوانی نیست بلکه سوگواری ها ابزاریست برای استمرار شکوه دین و خود قیام حسین (ع)، همچنین برای رسیدن جامعه اسلامی به عظمت و بزرگواری، برای ایجاد اخوت، برادری و انسجام جوامع اسلامی.

۴- رعایت اخلاق عاشورایی بسیار مهم است و اگر تعهد و اخلاق نباشد تمام آنچه را که در رابطه با عاشورا انجام می دهیم “هباء منبثا” خواهد شد.

بار دیگر دهه ی عاشورا را تسلیت عرض کرده و امیدواریم بیشترین بهره ی معنوی را برده باشیم.

حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان

ریاست فرهنگی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا