خبر تازه

دستور رهبر طالبان برای محافظت مردم در روزهای عید

رهبر طالبان به اعضای این گروه گفته‌است که در روزهای عید به خرسندی، خدمت و مصئونیت مردم به گونۀ کامل توجه کنند.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان روز پنج‌شنبه (۱۷ اسد) در پیام‌اش به مناسبت عید قربان به اعضای این گروه دستور داده‌است که برای محافظت ازمردم در روزهای عید، تمامی اقدامات لازم را انجام دهند.

ملا هبت‌الله گفته‌است که هم‌زمان با ادامۀ جنگ از سوی طالبان، تلاش‌های سیاسی این گروه نیز شدت گرفته‌اند و هدف از آن به گفتۀ او پایان دادن به اشغال افغانستان است.

او به زیردستان‌اش همچنان دستور داده‌است که برای محافظت از پروژه‌های عام‌المنفعه، ثروت و دارایی ملی تلاش کنند.

او در ادامۀ پیام‌اش به امریکاییان می‌گوید که اکنون طالبان روند صلح را با جدیت به پیش می‌برند و امریکا نیز باید این روند را “صادقانه” به پیش ببرید، تا گام‌های مؤثری به سوی حل معضل کشور برداشته شوند و فاجعۀ ۱۸ساله پایان یابد.

اما با این هم، رهبر طالبان افزایش بمباران و “اظهارات ضد و نقیض” مقامات نظامی و سیاسی امریکا را چیزهایی می‌داند که به گفتۀ او سبب “نگرانی و شک” دربارۀ این روند صلح و اراده در این باره شده‌است.

گفته می‌شود که در هشتمین دور گفت‌وگوها در قطر، نماینده‌گان امریکا و طالبان در زمینۀ توافق ازبهر زمان بندی خروج نیروهای خارجی به پیشرفت‌های چشم‌گیری رسیده‌اند و اکنون گروه‌های کاری امریکا و طالبان دربارۀ کارشیوۀ چگونگی عملی شدن توافق‌نامۀ صلح رأی‌زنی دارند.

زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، درهشتمین دور گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بوده‌است.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه افغانستان گفته‌است که تاکنون رأیزنی‌ها دربارۀ مکان برگزاری نشستی‌که قرار است میان هیئت افغانستان و نماینده‌گان طالبان برگزار شود، نهایی نشده‌است.

صبغت احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که رأی‌زنی در این باره ادامه دارد: “به‌زودی مکان [نشست] نهایی می‌شود و پس از آن‌که نهایی شد طبیعتأ هردو تیم در همان کشوری که مکان مشخص می‌شود ملاقات می‌کنند و گفت‌وگوها روی صلح افغانستان ادامه پیدا می‌کند”.

در همین حال، منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح، می‌گویند که ملابرادر با چند تن از اعضای دیگر طالبان از قطر به ازبیکستان رفته‌اند و احتمال دارد که نشستی دربارۀ صلح افغانستان در سمرقند برگزار شود.

هم‌زمان با این، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که در دوحه بود، به هند رفته‌است.

منبع : طلوع نیوز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا