خبر تازه

سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان با مسئولیت نیروهای دولتی افغانستان بیشتر از طالبان بوده است

در گزارش سازمان ملل آمده که در سال ۲۰۱۹ یک هزار و ۳۶۶ غیر نظامی توسط طرف‌های درگیر در افغانستان کشته شده‌اند.

نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی شمار غیرنظامیان افغان که به دست نیروهای مخالف دولت افغانستان کشته شده‌اند، ۴۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. اما این گزارش می‌گوید تلفات غیر نظامیان توسط نیروهای طرفدار دولت ۳۱ درصد افزایش یافته و بیشتر این تلفات به حمله‌های هوایی مربوط می‌شود.

در گزارش سازمان ملل آمده است که در سال جاری میلادی هزار و ۳۶۶ غیر نظامی به دست طرف‌های درگیر در افغانستان کشته شده‌اند که عامل کشته شدن ۷۱۷ غیرنظامی نیروهای دولتی و عامل مرگ ۵۳۱ غیر نظامی شورشیان مخالف دولت بوده‌اند.

در گزارش یوناما که امروز سه‌شنبه هشتم اسد/مرداد نشر شد، نوشته شده که دو هزار و ۴۴۶ غیر نظامی نیز در سال ۲۰۱۹ زخمی شده‌اند. از این تعداد ۶۸۰ نفر توسط نیروهای دولتی و هزار و ۴۳۷ غیرنظامی از سوی شورشیان مخالف دولت هدف قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل افزوده که یک سوم غیر نظامیان کشته شده کودکان هستند. در این مدت ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ کودک دیگر زخمی شدند.

در این گزارش توضیح داده شده که تلفات غیرنظامیان در شش ماه گذشته در مقایسه به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۷ درصد کاهش یافته است.

سازمان ملل افزوده که مقایسه تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ و سه ماه دوم این سال نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در دوره دوم ۲۷ درصد نسبت به سه ماه اول افزایش یافته است.

یوناما گفته که حمله‌های انتحاری پچیده توسط داعش در شش ماه گذشت کاهش یافته است

یوناما افزوده که با توجه به کاهش تلفات غیر نظامیان نسبت به سال قبل، هنوز آمار تلفات در افغانستان نگران‌کننده است. این نهاد می‌گوید که تمام طرف‌های درگیر وعده به کاهش تلفات غیر نظامیان داده بودند، ولی به گفته یوناما تلاش‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در حد قابل قبول نیست.

این نهاد افزوده که در اعلامیه مشترک نشست بین‌الافغانی صلح که در ماه جولای ۲۰۱۹ در شهر دوحه کشور قطر برگزار شد، تمام طرف‌های درگیر وعده دادند تا تلفات غیرنظامیان را به صفر برساند. تادامیچی یاموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان از تمام طرف‌های درگیر خواسته که به کاهش تلفات غیر نظامیان توجه کنند و قدمی در این راستا بردارند.

در این گزارش جنگ زمینی عامل اصلی تلفات دانسته شده و گفته شده که یک سوم از غیر نظامیان در جنگ زمینی قربانی شده‌اند. براساس این گزارش تلفات غیر نظامیان در جنگ زمینی درشش ماه گذشته نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۷ درصد کاهش یافته است.

یوناما افزوده که استفاده از مواد انفجاری دست‌ساز نیز عامل ۲۸ درصد تلفات غیر نظامیان بوده است.

در گزارش سازمان ملل آمده که در شش ماه گذشته ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند

در این گزارش همچنین آمده که عامل ۱۴ درصد تلفات غیر نظامیان حمله هوایی بوده است.

سازمان ملل افزوده که عامل ۵۲ درصد تلفات غیرنظامیان، نیروهای مخالف دولت بوده که ۳۸ درصد آن توسط نیروهای طالبان، ۱۱ درصد به دست افراد وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و سه درصد نیز توسط گروهای ناشناس انجام شده است.

طالبان با نشر خبرنامه‌ای این گزارش را رد کرده و آنرا غیر واقعی خوانده است.

سازمان ملل توضیح داده که دلیل کاهش تلفات غیر نظامیان توسط شورشیان، کاهش حملات انتحاری پیچیده به خصوص از سوی داعش بوده است.

در این شش ماه نیروهای طرفدار دولت عامل ۳۷ درصد قربانی غیرنظامیان شناخته شده‌اند. عامل ۱۸ درصد این موارد نیروهای امنیتی افغانستان، ۱۲ درصد نیروهای بین‌المللی و دو درصد نیز سایر نیروهای طرفدار دولت بوده‌اند.

یوناما افزوده که ۳۶۳ نفر در حمله هوایی دولت کشته و ۱۵۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که در این میان ۸۹ کودک کشته و ۶۱ کودک دیگر زخمی شده‌اند. یوناما از افزایش تلفات غیر نظامیان در حمله هوایی ابراز نگرانی کرده ‌است.

در این گزارش توضیح داده شده که نیروهای هوایی بین‌المللی عامل ۸۳ درصد تلفات غیر نظامیان و ۱۲ درصد نیز توسط نیروی هوایی افغانستان کشته شده‌اند.

   منبع بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا