خبر تازه

طالبان ‘ده‌ها مرکز درمانی در میدان وردک افغانستان را بست’

کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده که گروه طالبان ۴۲ مرکز بهداشت را در ولایت میدان وردک در جنوب کابل بسته است.

این نهاد افزوده که طالبان بعد از حمله خونین هفته گذشته نیروهای امنیتی افغانستان در میدان وردک، کمیته سویدن برای افغانستان را مجبور کرده که تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های خود در ولایت میدان وردک را ببندد.

در خبرنامه این نهاد بین‌المللی که امروز چهارشنبه( ۲۶ سرطان/تیر) در افغانستان نشرشد، آمده است که این کار به عرضه خدمات بهداشتی به صدها نفر از شهرواندان این ولایت صدمه زده، بخصوص که بخشی از مراجعان به این مراکز زنان و کودکان هستند.

کمیته سویدن برای افغانستان افزوده که با بسته شدن این مراکز روزانه نزدیک به شش هزار بیمار از دسترسی به خدمات درمانی محروم می‌مانند.

سونی مانسن، رئیس کمیته سویدن در افغانستان گفته که فشار طالبان برای بستن مراکز درمانی مردم را از دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی محروم می‌کند و به منزله نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

او خواستار بازگشایی سریع این مراکز شده و از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که از اقدام‌هایی که باعث به خطر انداختن زندگی غیر نظامیان می‌شود، بپرهیزند. کمیته سویدن گفته بسته شدن این مراکز درمانی به عرضه خدمات بهداشتی برای صدها نفر از شهرواندان این ولایت صدمه زده، بخصوص که بخشی از آن زنان و کودکان هستند

این نهاد افزوده است که طالبان درخواست بستن این مراکز را هفته جاری مستقیما به کمیته سویدن داد. این درخواست بعد از حمله کماندوهای ارتش افغانستان به یک کلینیک در تنگی سیدان، ولسوالی دای‌میرداد به این کمیته داده شد. در این عملیات چهار نفر کشته شدند و یک نفر تاکنون ناپدید است.

کمیته سویدن افزوده که اکنون با تمام طرف‌های درگیر برای بازشدن مجدد این مراکز در تماس است و بخصوص از رهبران طالبان می‌خواهد که برای بازگشایی مجدد این مراکز فورا دستور دهند.

دوشنبه(۱۶ سرطان/تیر) مظفرالدین یمین، والی میدان وردک تایید کرد که درعملیات نیروهای امنیتی افغانستان در این ولایت چهار کارمند بهداشت کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

او گفت که این افراد در حمله نیروهای افغان به یک مرکز درمانی جان خود را از دست دادند.

بعد از این حمله سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که کماندوهای افغان که چهار غیرنظامی را در تهاجم شبانه به یک درمانگاه در ولایت وردک “کشتند” باید تحت پی‌گرد عدلی قرار بگیرند.

در بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده بود که یکی از کشته شدگان سرپرست یک خانواده و سه نفر دیگر یکی کارمند آزمایشگاه، دیگری نگهبان و سومی هم از بستگان بیماری بود که از او مراقبت می‌کرد. این نهاد گفته که کماندوها سه نفر دیگر را با خود بردند. مشخص نیست که دلیل این اقدام نیروهای دولتی چه بوده است و به چه دلیل باعث دستور طالبان برای بستن این مراکز شده است..

در سومین نشست بین‌الافغانی صلح که به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سرطان/ تیر امسال در شهر دوحه – قطر برگزار شد و نمایندگان طالبان نیز در آن حضور داشتند دو طرف توافق کردند که امنیت تمام موسسات عام المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها(بیمارستانها)، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی(غیرنظامی)، بازارها، بندهای آب گردان (سدها) و محلات کار در سراسر کشور را تضمین کنند.

منبع : بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا