خبر تازه

سازمان دیدبان حقوق بشر خواهان پیگیری قضائی کماندوهای افغان بخاطر ‘کشتن’ غیرنظامیان شد

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید کماندوهای افغان که چهار غیرنظامی را در تهاجم شبانه به یک درمانگاه در ولایت وردک “کشتند” باید تحت پیگرد عدلی قرار بگیرند. پزشکان و بیمارستان‌ها بارها هدف حملات نظامیان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چند شاهد عینی چشم‌دیدهایشان از ورود نیروهای عملیات ویژه در شب ۱۷ تیر/سرطان به درمانگاهی در ولایت میدان وردک واقع در غرب کابل را برای سازمان دیدبان حقوق بشر شرح داده‌اند.

این درمانگاه در روستای تنگه سیدان از توابع ولسوالی دایمیرداد واقع است.

در بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده که نیروهای ویژه، سرپرست یک خانواده را کشتند و بعد دست‌های سه نفر دیگر را بستند و بازداشت‌شان کردند.

جسد آن سه نفر که یکی کارمند آزمایشگاه، دیگری نگهبان و سومی هم از بستگان یک بیمار بود و از او مراقبت می‌کرد، بعدا پیدا شد. سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید آن سه نفر “اعدام” شده بودند.

پاتریشیا گاسمن، مدیر امور آسیا در این سازمان گفت: “حمله به تاسیسات درمانی، ابتدایی‌ترین قوانین جنگ را به چالش می‌کشد و اگر عاملان آن مجازات نشوند، چنین وضعیتی ادامه خواهد داشت. دولت افغانستان باید فرماندهانی را که دستور کشتن را صادر کرده‌اند و نیز سربازانی را که ماشه را کشیده‌اند، تحت تعقیب عدلی قرار دهد.”

هنوز وزارت دفاع افغانستان و نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان درباره این درخواست سازمان دیدبان حقوق بشر، اظهار نظر نکرده‌اند.

روشن نیست آیا سربازان افغان در جریان یورش، از حمایت نظامیان آمریکایی برخوردار بودند یا خیر.

دیدبان حقوق بشر حملات عمدی به تاسیسات درمانی، کشتن فوری و بدون محاکمه غیرنظامیان و جنگجویان ناتوان را جنایت جنگی می‌داند.

درمانگاه ولایت میدان وردک که “کمیته سوئد برای افغانستان” آن را اداره می‌کند در سال ۲۰۱۶ نیز هدف حمله‌ای قرار گرفت که هم نیروهای بین‌المللی هم نیروهای افغان مقصر آن قلمداد شدند. در آن حادثه سه نفر کشته شدند.

چهارشنبه گذشته توبی لانزیر، معاون دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان، سال جاری میلادی را برای امدادرسان‌هایی که در این کشور فعالیت دارند، سالی خونین نامید. او گفت در هفت ماهی که از سال ٢٠١٩ گذشته، ۷۷ امدادرسان کشته، زخمی یا ربوده شده در حالی که در سراسر ۲۰۱۸ قربانیان چنین حوادثی ۷۶ تن بوده‌اند.

حمله به درمانگاه ولایت میدان وردک تنها ساعاتی پس از برگزاری یک نشست مهم در دوحه پایتخت قطر رخ داد که در آن نمایندگان کابل و افراد مهم طالبان تعهد کردند از جلوگیری از تلفات غیرنظامی جلوگیری کنند.

منبع: بی بی سی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا